Godstransporter på Göteborgs vatten - Förutsättningar för ett nyskapande logistiskt flöde
Abstract
Inledning
&
problem
Detta
arbete
handlar
om
en
visionär
godsdistributionslösning
via
två
av
de
existerande
vattenlederna
i
Göteborg;
Göta
älv
och
Vallgraven.
I
dagens
läge
transporteras
mycket
gods
från
området
kring
Bäckebol,
Hisingen
via
lastbil
där
flera
stora
transportaktörer
har
sina
terminaler.
Arbetet
utgår
ifrån
en
idé
att
istället
frakta
godset
på
någon
form
av
vattentransport
till
innerstaden
och
därifrån
distribuera
vidare
ut
till
olika
kunder
på
ett
miljövänligt
sätt.
Transporter
i
städer
är
problematiska
med
avseende
på
trängsel,
utsläpp
och
buller
och
en
ny
lösning
kan
komma
att
bli
nödvändig
för
att
uppnå
miljömål
och
en
större
trivsel
i
staden.
Syfte
Syftet
med
studien
är
att
utreda
om
det
finns
grundläggande
förutsättningar
vattenburen
distribution
till
Göteborgs
innerstad.
Detta
syfte
kommer
att
undersökas
genom
att
utreda
vad
som
kan
tala
för
respektive
emot
ett
utnyttjande
av
vattnet
på
detta
sätt.
Således
hoppas
författarna
kunna
bidra
med
kunskap
till
den
befintliga
diskussion
som
finns
inom
området.
Metod
Intervjuer
har
genomförts
med
de
tre
största
transportaktörerna;
DHL,
Schenker
och
Posten
för
att
få
reda
på
deras
inställning
till
en
ny
godsdistributionslösning
samt
vilka
eventuella
hinder
de
kan
se
med
idén.
Även
Trafikkontoret
i
Göteborgs
har
intervjuats
då
deras
roll
som
myndighet
är
relevant.
Den
teoretiska
referensramen
utgörs
till
största
del
av
vetenskapliga
artiklar
som
berör
delar
av
ett
logistiskt
system
och
dessa
teorier
har
sedan
kopplats
till
resultat
för
att
ha
möjlighet
att
genomföra
en
relevant
analys
och
komma
fram
till
arbetets
slutsats.
Resultat
&
Analys
Undersökningen
bygger
på
ett
eventuellt
införande
av
ett
nytt
logistiskt
system
i
Göteborg.
Undersökta
aktörer
har
en
försiktigt
negativ
inställning
till
en
förändring.
Göteborgs
stad
är
mer
intresserad
av
idén
då
den
kan
påverka
staden
samhällsekonomiskt
positivt.
Miljömässiga
fördelar
skulle
kunna
finnas
om
systemet
fungerar
som
tänkt.
Dock
finns
svårigheter
rent
logistiskt
och
praktiskt
att
få
ihop
olika
delsystem
och
transportsträckor
till
ett
fungerande
system.
Vissa
lösningar
finns
utomlands,
Amsterdam,
Utrecht
och
Paris
har
alla
liknande
lösningar
som
fungerar.
Stadsleveransen
är
ett
pilotprojekt
gällande
distribution
i
innerstaden
som
genomförs
av
Göteborgs
stad.
En
lösning
likt
denna
är
en
förutsättning
för
att
kunna
utnyttja
Göta
älv
för
transporter
av
det
slag
som
undersöks.
Gällande
Vallgraven
finns
restriktioner
beträffande
låga
broar
som
hindrar
båtar
att
ta
sig
in
i
staden
via
vattnet.
Slutsats
Författarnas
slutsats
är
att
grundläggande
förutsättningar
finns
för
ett
nytt
logistiskt
system.
Vattnet
finns
på
plats
och
kan
användas
till
infrastruktur
i
större
utsträckning
än
vad
det
gör
idag.
Bland
det
som
talar
för
möjligheten
att
införa
detta
nya
system
finns
miljöfördelar,
Göteborgs
stads
inställning
och
deras
befintliga
projekt
för
distribution
i
innerstaden.
Dessutom
finns
befintlig
kollektivtrafik
på
älven
som
fungerar
i
princip
året
runt,
vilket
visar
på
att
klimatet
inte
behöver
vara
någon
klart
restriktion.
Dock
finns
ett
antal
restriktioner
kan
tala
emot
ett
införande.
Här
bör
nämnas
osäkerhet
i
ledtider
och
leveranssäkerhet
då
flera
system
skall
kopplas
ihop
till
ett,
låg
entusiasm
från
transportörer
samt
en
eventuellt
hög
startkostnad
beträffande
nya
terminaler
och
annan
infrastruktur.
Vidare
Forskning
Rekommendationen
blir
således
vidare
forskning
kring
ämnet
och
några
relevanta
aspekter
är
bland
annat
att
ta
reda
på
exakt
vilket
gods
som
vore
aktuellt
och
lämpligt
att
ingå
i
en
sådan
här
lösning
samt
hur
mycket
gods
det
i
så
fall
skulle
kunna
handla
om.
Det
bör
även
undersökas
kring
hur
man
på
bästa
sätt
kan
lösa
omlastningen
av
godset.
Vidare
kan
det
finnas
fler
användningsområden
för
ett
system
som
detta
som
inte
har
belysts
i
denna
studie.
Fler
lärdomar
lär
också
kunna
dras
vid
närmare
undersökning
av
andra
länders
snarlika
system.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-10-04Author
Fagerström, Johan
Hultqvist, Hampus
Series/Report no.
Logistik
11/12:25
Language
swe