• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Galgar – något att hänga upp sig på. En studie av galgens roll i ett klädföretags värdekedja

Sammanfattning
Klädbranschen har fått stor uppmärksamhet gällande hållbarhet och miljökostnader. Tidigare forskning har främst täckt frågor kring hållbara material och transporter samt arbetsförhållanden för dem som producerar kläderna, medan andra aktiviteter som ingår i ett klädföretagets värdekedja inte har fått så stor uppmärksamhet, trots att de också har en stor påverkan på miljö och kostnader. Innevarande uppsats handlar om klädföretag och hur deras rutiner gällande upphängning av kläder på galgar fungerar. Syftet med arbetet har varit att undersöka var i värdekedjan kläderna galgas och hur returhanteringen av galgarna sker samt hållbarhetsperspektivet kring detta. Teorin har tagits fram från olika vetenskapliga artiklar, böcker samt hemsidor, och informationen som redan finns i ämnet och som är relevant för undersökningen presenteras. Teorin tar upp termen Supply Chain Management (SCM) och hur det ser ut i klädbranschen. En överblick av aktiviteter som ingår i ett klädföretags värdekedja ges, där "pre-retail"-aktiviteter och returflöden får stor uppmärksamhet. Teorikapitlet avslutas med en presentation om hållbarhet och hur strävan efter detta ter sig i klädbranschen. Det som genomsyrar hela kapitlet är att alla exempel baseras på klädgalgen. Resultatet baseras på intervjuer med fem olika företag och dess representanter; två stora företag (KappAhl och Lindex), två mellanstora företag (MQ och Bik Bok) samt ett litet företag (Stefanel). Vi har ställt liknande frågor till alla företag för att sedan sammanställa resultatdelen så att den följer samma mall. Alla intervjuade företag använder klädgalgar av plast. I sista kapitlet besvarar vi våra frågeställningar och drar slutsatser från arbetet. Det vi kom fram till är att galgen spelar en viktig roll för klädföretagen och att det finns flera anledningar till detta. Det finns många olika sätt att arbeta med handhavandet av och rutinerna kring klädgalgar, och det är svårt att fastställa vilket sätt som är mest miljövänligt. Stora och små företag har olika förhållningssätt till galgen, vilket påverkar deras arbete och administration. Var kläderna galgas är till exempel främst en avvägning mellan kostnader och miljöpåverkan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/30542
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_30542_1.pdf (1.289Mb)
Datum
2012-10-04
Författare
Finsbäck, Johanna
Teder, Karina
Nyckelord
Supply Chain Management (SCM), "pre-retail"-aktiviteter, returhantering, galgar, klädföretag, hållbarhet
Serie/rapportnr.
Logistik
11/12:20
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV