Visa enkel post

dc.contributor.authorFinsbäck, Johanna
dc.contributor.authorTeder, Karina
dc.date.accessioned2012-10-04T12:17:11Z
dc.date.available2012-10-04T12:17:11Z
dc.date.issued2012-10-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/30542
dc.description.abstractKlädbranschen har fått stor uppmärksamhet gällande hållbarhet och miljökostnader. Tidigare forskning har främst täckt frågor kring hållbara material och transporter samt arbetsförhållanden för dem som producerar kläderna, medan andra aktiviteter som ingår i ett klädföretagets värdekedja inte har fått så stor uppmärksamhet, trots att de också har en stor påverkan på miljö och kostnader. Innevarande uppsats handlar om klädföretag och hur deras rutiner gällande upphängning av kläder på galgar fungerar. Syftet med arbetet har varit att undersöka var i värdekedjan kläderna galgas och hur returhanteringen av galgarna sker samt hållbarhetsperspektivet kring detta. Teorin har tagits fram från olika vetenskapliga artiklar, böcker samt hemsidor, och informationen som redan finns i ämnet och som är relevant för undersökningen presenteras. Teorin tar upp termen Supply Chain Management (SCM) och hur det ser ut i klädbranschen. En överblick av aktiviteter som ingår i ett klädföretags värdekedja ges, där "pre-retail"-aktiviteter och returflöden får stor uppmärksamhet. Teorikapitlet avslutas med en presentation om hållbarhet och hur strävan efter detta ter sig i klädbranschen. Det som genomsyrar hela kapitlet är att alla exempel baseras på klädgalgen. Resultatet baseras på intervjuer med fem olika företag och dess representanter; två stora företag (KappAhl och Lindex), två mellanstora företag (MQ och Bik Bok) samt ett litet företag (Stefanel). Vi har ställt liknande frågor till alla företag för att sedan sammanställa resultatdelen så att den följer samma mall. Alla intervjuade företag använder klädgalgar av plast. I sista kapitlet besvarar vi våra frågeställningar och drar slutsatser från arbetet. Det vi kom fram till är att galgen spelar en viktig roll för klädföretagen och att det finns flera anledningar till detta. Det finns många olika sätt att arbeta med handhavandet av och rutinerna kring klädgalgar, och det är svårt att fastställa vilket sätt som är mest miljövänligt. Stora och små företag har olika förhållningssätt till galgen, vilket påverkar deras arbete och administration. Var kläderna galgas är till exempel främst en avvägning mellan kostnader och miljöpåverkan.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries11/12:20sv
dc.subjectSupply Chain Management (SCM), "pre-retail"-aktiviteter, returhantering, galgar, klädföretag, hållbarhetsv
dc.titleGalgar – något att hänga upp sig på. En studie av galgens roll i ett klädföretags värdekedjasv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post