dc.contributor.author | Wind, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2012-10-10T11:55:32Z | |
dc.date.available | 2012-10-10T11:55:32Z | |
dc.date.issued | 2012-10-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/30589 | |
dc.description | Specialarbete, 15 hp
Svenska som andraspråk, fördjupningskurs SSA133
Vt 2012
Handledare: Hans Landqvist
Examinator: Rakel Johnson | sv |
dc.description.abstract | Hur lever svenska gymnasieelever upp till de krav på att skriva
sammanhängande text som ställs i de nationella kursproven i svenska B
respektive svenska som andraspråk B? I denna textlingvistiska
undersökning studeras satskonnektionen i 20 texter skrivna av elever
med svenska som förstaspråk, respektive med arabiska som förstaspråk.
Syftet är att finna mönster, likheter och skillnader såväl mellan som
inom de båda grupperna av elever. För analysen används både Nyströms
analysmodell (2001) och Hellspong & Ledins indelning av konnektiver
(1997). Analysen visar att det finns stora likheter i båda gruppernas
satskonnektion. De uppvisar lika hög konnektivtäthet och båda har ett
bindningsmönster som domineras av additiv konnektion. En viktig
skillnad är att förstaspråkselevernas satskonnektion är mer varierad, på
så sätt att deras repertoar av konnektiver är större. En slutsats blir att
andraspråkselever behöver en undervisning som medvetet fokuserar på
att utvidga deras repertoar av konnektiver. Detta kan utveckla både
kvaliteten på deras texter och deras läsförståelse. En annan skillnad är
att andraspråkseleverna i högre grad än förstaspråkseleverna använder
sig av temporala konnektiver. Det kan vara så att de även när den
efterfrågade texttypen är diskursiv, skriver texter av mer berättande
karaktär. Slutligen visar analysen att det finns stora individuella
skillnader när det gäller satskonnektion inom de båda elevgrupperna.
Dessa skillnader kan förmodligen kopplas till hur pass erfarna skribenter
eleverna är. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Uppsats | sv |
dc.subject | textlingvistik | sv |
dc.subject | textbindning | sv |
dc.subject | satskonnektion | sv |
dc.subject | elevtexter | sv |
dc.subject | nationella prov i svenska och svenska som andraspråk | sv |
dc.title | Språkliga markörer för logiska samband i text En komparativ studie av satskonnektion i ett antal texter från nationella prov i svenska och svenska som andraspråk | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |