dc.contributor.author | Skoglund, Annette | |
dc.date.accessioned | 2012-10-11T11:28:19Z | |
dc.date.available | 2012-10-11T11:28:19Z | |
dc.date.issued | 2012-10-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/30603 | |
dc.description | Specialarbete, 15 hp
Svenska som andraspråk, fördjupningskurs SSA133
Vt 2012
Handledare: Lilian Nygren-Junkin | sv |
dc.description.abstract | Syftet med denna undersökning är att jämföra två olika undervisnings-
former för vuxna illitterata andraspråksinlärare. Undersökningen görs
på två olika skolor. Den ena skolan erbjuder modersmålsstöd i
undervisningen och den andra skolan har ingen
modersmålsundervisning. De områden som jämförs är om och i så fall
hur elevernas sätt att lära skiljer sig beroende på om de har
modersmålsundervisning eller inte, om motivationen ökar om eleverna
får stöttning på sitt modersmål, om och hur digitala hjälpmedel används
i undervisningen och hur de i så fall stödjer inlärningen. Slutligen
sammanställs de jämförda skolornas skolledning och deras syn på
modersmålsstöd i undervisningen. Frågeställningarna följer som en röd
tråd genom hela uppsatsen och återkommer sedan i resultat- och
diskussionsdelen.
Litteraturgenomgången innehåller en del av tidigare forskning vad
gäller illitterata andraspråksinlärare. Uppsatsen belyser också litteratur
kring samhällets krav på att en individ ska ha många olika kompetenser
idag, s.k. nyckelkompetenser. Mycket fokus läggs kring modersmålets
roll för inlärningen av ett andraspråk där bl.a. Elisabet Mörneruds
studie kring modersmålsbaserad undervisning i Hyllie kommun (2010)
används, samt Thomas & Colliers forskning av tvåspråkiga barns
resultat i olika skolsystem i USA (2002). En kvalitativ metod har
använts då denna metod har stor flexibilitet och är användbar om man
som forskare vill få så mycket information som möjligt från en liten
grupp respondenter. I denna undersökning har använts deltagande
observationer och intervjuer.
Resultaten av undersökningen visar att deltagarna blir säkrare med
sitt andraspråk när de har modersmålsstöd i undervisningen, de får ett
bättre självförtroende och vågar ta mer kontakt och prata med andra
svenskar än vad deltagarna utan modersmålsundervisning gör. Däremot
använder deltagare utan tillgång till modersmålsundervisning digitala
hjälpmedel i undervisningen i större utsträckning än deltagarna med
modersmålsundervisning gör. Min slutsats gällande denna
undersökning är att modersmålsbaserad undervisning gör
andraspråksinlärningen effektivare, tryggare och mer motiverande för
vuxna illitterata andraspråksinlärare. Tidigare forskning visar också på
samma resultat. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Uppsats | sv |
dc.subject | modersmålsbaserad undervisning | sv |
dc.subject | alfabetiseringsundervisning | sv |
dc.subject | vuxna illitterata andraspråksinlärare | sv |
dc.title | "Modersmålet ligger till grund för inlärning av andraspråket" En jämförande studie av sfi-undervisning med och utan modersmålsstöd | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |