Show simple item record

dc.contributor.authorSkoglund, Annette
dc.date.accessioned2012-10-11T11:28:19Z
dc.date.available2012-10-11T11:28:19Z
dc.date.issued2012-10-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/30603
dc.descriptionSpecialarbete, 15 hp Svenska som andraspråk, fördjupningskurs SSA133 Vt 2012 Handledare: Lilian Nygren-­Junkinsv
dc.description.abstractSyftet med denna undersökning är att jämföra två olika undervisnings-­ former för vuxna illitterata andraspråksinlärare. Undersökningen görs på två olika skolor. Den ena skolan erbjuder modersmålsstöd i undervisningen och den andra skolan har ingen modersmålsundervisning. De områden som jämförs är om och i så fall hur elevernas sätt att lära skiljer sig beroende på om de har modersmålsundervisning eller inte, om motivationen ökar om eleverna får stöttning på sitt modersmål, om och hur digitala hjälpmedel används i undervisningen och hur de i så fall stödjer inlärningen. Slutligen sammanställs de jämförda skolornas skolledning och deras syn på modersmålsstöd i undervisningen. Frågeställningarna följer som en röd tråd genom hela uppsatsen och återkommer sedan i resultat-­ och diskussionsdelen. Litteraturgenomgången innehåller en del av tidigare forskning vad gäller illitterata andraspråksinlärare. Uppsatsen belyser också litteratur kring samhällets krav på att en individ ska ha många olika kompetenser idag, s.k. nyckelkompetenser. Mycket fokus läggs kring modersmålets roll för inlärningen av ett andraspråk där bl.a. Elisabet Mörneruds studie kring modersmålsbaserad undervisning i Hyllie kommun (2010) används, samt Thomas & Colliers forskning av tvåspråkiga barns resultat i olika skolsystem i USA (2002). En kvalitativ metod har använts då denna metod har stor flexibilitet och är användbar om man som forskare vill få så mycket information som möjligt från en liten grupp respondenter. I denna undersökning har använts deltagande observationer och intervjuer. Resultaten av undersökningen visar att deltagarna blir säkrare med sitt andraspråk när de har modersmålsstöd i undervisningen, de får ett bättre självförtroende och vågar ta mer kontakt och prata med andra svenskar än vad deltagarna utan modersmålsundervisning gör. Däremot använder deltagare utan tillgång till modersmålsundervisning digitala hjälpmedel i undervisningen i större utsträckning än deltagarna med modersmålsundervisning gör. Min slutsats gällande denna undersökning är att modersmålsbaserad undervisning gör andraspråksinlärningen effektivare, tryggare och mer motiverande för vuxna illitterata andraspråksinlärare. Tidigare forskning visar också på samma resultat.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjectmodersmålsbaserad undervisningsv
dc.subjectalfabetiseringsundervisningsv
dc.subjectvuxna illitterata andraspråksinläraresv
dc.title"Modersmålet ligger till grund för inlärning av andraspråket" En jämförande studie av sfi-­undervisning med och utan modersmålsstödsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record