Social hållbar utveckling
En fallstudie hos en livsmedelsgrossist
Abstract
Hållbar utveckling består av tre grenar: ekonomisk, ekologisk och social. Tidigare forskning tyder dock på att fördelningen mellan dessa är mycket ojämn inom livsmedelsbranschen. De ekonomiska och ekologiska aspekterna väger oftast tyngre än de sociala. En jämn fördelning beskrivs vara det mest optimala, men appliceringen av detta anses problematisk. Fortsättningsvis menar forskning att, alla aktörer i livsmedelskedjan ansvariga att bidra till hållbar utveckling. Vidare belyser forskning att kommunikation är en nyckel för att organisationer skall kunna vara framgångsrika, samt att kommunicerandet av hållbarhetsarbete kan leda till konkurrensfördelar. Syftet med studien är att kartlägga hur social hållbar utveckling uttrycks hos en livsmedelsgrossist, hur den kommuniceras internt samt hur den görs tillgänglig för kunderna. För att genomföra kartläggningen har en fallstudie med en semistrukturerad intervju utförts, kvalitativ metod. Intervjun har genomförts med en försäljningschef hos en livsmedelsgrossist. Resultatet visar på att livsmedelsgrossisten sätter stor tilltro till olika livsmedelsmärkningar och kommunicerar dessa både internt inom organisationen samt till sina kunder. Det finns ett problem i den otillräckliga kunskapen om vad märkningarna står för. Det i sin tur försvårar möjligheten att kunna kommunicera deras mervärden så informativt och effektivt som möjligt. Framträdande är även brister i den interna kommunikationen, vilket leder till att kunderna får sämre tillgänglighet till de olika livsmedelsmärkningarnas egenskaper.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-10-16Author
Johansson, Viktoria
Rosén, Claes
Keywords
Försäljning
intern kommunikation
livsmedel
livsmedelsmärkning
livsmedelskedjan
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet
VT 2012
Language
swe