• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Social hållbar utveckling

En fallstudie hos en livsmedelsgrossist

Abstract
Hållbar utveckling består av tre grenar: ekonomisk, ekologisk och social. Tidigare forskning tyder dock på att fördelningen mellan dessa är mycket ojämn inom livsmedelsbranschen. De ekonomiska och ekologiska aspekterna väger oftast tyngre än de sociala. En jämn fördelning beskrivs vara det mest optimala, men appliceringen av detta anses problematisk. Fortsättningsvis menar forskning att, alla aktörer i livsmedelskedjan ansvariga att bidra till hållbar utveckling. Vidare belyser forskning att kommunikation är en nyckel för att organisationer skall kunna vara framgångsrika, samt att kommunicerandet av hållbarhetsarbete kan leda till konkurrensfördelar. Syftet med studien är att kartlägga hur social hållbar utveckling uttrycks hos en livsmedelsgrossist, hur den kommuniceras internt samt hur den görs tillgänglig för kunderna. För att genomföra kartläggningen har en fallstudie med en semistrukturerad intervju utförts, kvalitativ metod. Intervjun har genomförts med en försäljningschef hos en livsmedelsgrossist. Resultatet visar på att livsmedelsgrossisten sätter stor tilltro till olika livsmedelsmärkningar och kommunicerar dessa både internt inom organisationen samt till sina kunder. Det finns ett problem i den otillräckliga kunskapen om vad märkningarna står för. Det i sin tur försvårar möjligheten att kunna kommunicera deras mervärden så informativt och effektivt som möjligt. Framträdande är även brister i den interna kommunikationen, vilket leder till att kunderna får sämre tillgänglighet till de olika livsmedelsmärkningarnas egenskaper.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/30665
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_30665_1.pdf (957.9Kb)
Date
2012-10-16
Author
Johansson, Viktoria
Rosén, Claes
Keywords
Försäljning
intern kommunikation
livsmedel
livsmedelsmärkning
livsmedelskedjan
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet
VT 2012
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV