• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogisk måltid

Kostchefers och rektorers uppfattningar

Abstract
Idag så har skolmaten i alla kommunala skolor enligt lag krav på att den ska vara näringsriktig och kostnadsfri för eleverna. Skolmåltidsverksamheten har utvecklats mycket sedan den utformades. Någonting som är ett förekommande moment i dagens skola är pedagogisk måltid. För ett bra utövande av den pedagogiska måltiden är det relevant att pedagogerna följer riktlinjer som Livsmedelsverket har tagit fram men även som kommuner i många fall vidare utformar. För att undersöka den pedagogiska måltiden har många tidigare studier valt att sätta pedagogerna i fokus. I min studie så har rektorer och kostchefer valts ut för att intervjuas, det för att belysa vilken uppfattning de har om den pedagogiska måltiden. Rektorerna valdes ut då de har ett övergripande ansvar över skolan samt pedagogerna. Kostcheferna valdes ut då de ansvarar för maten och skolkökspersonalen i skolan. Två rektorer samt två kostchefer från Göteborgs stad valdes ut för att intervjuas genom semistrukturerade intervjufrågor. Det framgår i studien att både kostcheferna och rektorerna uppfattar den pedagogiska måltiden som ett viktigt moment i skolans undervisning. Enligt respondenterna fungerar de vuxna som förebilder och kunskapsförmedlare för eleverna under måltiden. Dock menar samtliga respondenter att för att den pedagogiska måltiden ska utformas på ett bra sätt samt utvecklas så finns det områden som måste förbättras. Samarbetet mellan kostchef och rektor måste bli bättre, ett mer gemensamt arbetssätt måste utformas. Kostcheferna påpekar också att rektorerna och pedagogerna i många fall inte känner till riktlinjerna för den pedagogiska måltiden samt att det ibland efterföljs på ett dåligt sätt. Därför bör rektorer och pedagoger få mer kunskap och kunnighet om riktlinjerna menar kostcheferna. Kostcheferna påvisar också att införandet av lunchlektion är avgörande för utvecklingen av den pedagogiska måltiden.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/30699
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_30699_1.pdf (769.1Kb)
Date
2012-10-23
Author
Pelecanos, Georgios
Keywords
Pedagogisk lunch
riktlinjer
skola
skolmat
Series/Report no.
Kostekonomprogram med inriktning mot ledarskap
VT 2012
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV