Visa enkel post

dc.contributor.authorPelecanos, Georgios
dc.date.accessioned2012-10-23T12:38:25Z
dc.date.available2012-10-23T12:38:25Z
dc.date.issued2012-10-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/30699
dc.description.abstractIdag så har skolmaten i alla kommunala skolor enligt lag krav på att den ska vara näringsriktig och kostnadsfri för eleverna. Skolmåltidsverksamheten har utvecklats mycket sedan den utformades. Någonting som är ett förekommande moment i dagens skola är pedagogisk måltid. För ett bra utövande av den pedagogiska måltiden är det relevant att pedagogerna följer riktlinjer som Livsmedelsverket har tagit fram men även som kommuner i många fall vidare utformar. För att undersöka den pedagogiska måltiden har många tidigare studier valt att sätta pedagogerna i fokus. I min studie så har rektorer och kostchefer valts ut för att intervjuas, det för att belysa vilken uppfattning de har om den pedagogiska måltiden. Rektorerna valdes ut då de har ett övergripande ansvar över skolan samt pedagogerna. Kostcheferna valdes ut då de ansvarar för maten och skolkökspersonalen i skolan. Två rektorer samt två kostchefer från Göteborgs stad valdes ut för att intervjuas genom semistrukturerade intervjufrågor. Det framgår i studien att både kostcheferna och rektorerna uppfattar den pedagogiska måltiden som ett viktigt moment i skolans undervisning. Enligt respondenterna fungerar de vuxna som förebilder och kunskapsförmedlare för eleverna under måltiden. Dock menar samtliga respondenter att för att den pedagogiska måltiden ska utformas på ett bra sätt samt utvecklas så finns det områden som måste förbättras. Samarbetet mellan kostchef och rektor måste bli bättre, ett mer gemensamt arbetssätt måste utformas. Kostcheferna påpekar också att rektorerna och pedagogerna i många fall inte känner till riktlinjerna för den pedagogiska måltiden samt att det ibland efterföljs på ett dåligt sätt. Därför bör rektorer och pedagoger få mer kunskap och kunnighet om riktlinjerna menar kostcheferna. Kostcheferna påvisar också att införandet av lunchlektion är avgörande för utvecklingen av den pedagogiska måltiden.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKostekonomprogram med inriktning mot ledarskapsv
dc.relation.ispartofseriesVT 2012sv
dc.subjectPedagogisk lunchsv
dc.subjectriktlinjersv
dc.subjectskolasv
dc.subjectskolmatsv
dc.titlePedagogisk måltidsv
dc.title.alternativeKostchefers och rektorers uppfattningarsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post