Gymnasieelevers fysiska självkänsla
En komparativ studie mellan olika socioekonomiska förhållanden och elevers kön
Sammanfattning
Studiens syfte var att undersöka om det finns skillnader i elevers fysiska självkänsla beroende på om de läser i en kommunal innerstadsskola eller på en kommunal gymnasieskola i ett område med andra socioekonomiska förutsättningar. Ytterligare ett syfte var att ta reda på om den fysiska självkänslan skiljer sig åt mellan tjejer och killar. Metoden grundar sig på en enkät som består av två delar. Den första sidan innehåller fyra övergripande frågor som vi utformade eftersom vi ville få reda på fakta om eleven. Resterande sidor av enkäten är ifrån CY-PSPP (Children and Youth- Physical Self-Perception Profile) och är reviderad av Whitehead (1995) som ett instrument för att mäta fysisk självkänsla. Detta mätinstrument är tillförlitlighetstestad och översatt till svenska av Raustorp (2005). Undersökningen har utgått från fyra gymnasieklasser a´ 32 elever. All insamlad data bearbetades statistiskt i ett statistikprogram (SPSS) och utifrån ett u- test i Mann-Whitney kunde vi pröva våra frågeställningar. Resultatet som framkom var att: a) det finns inte några signifikanta skillnader i elevers fysiska självkänsla beroende på om de går i en kommunal innerstadsskola eller på en kommunal gymnasieskola belägen i ett område med andra socioekonomiska förutsättningar, b) det finns en signifikant skillnad i att killar skattar sin fysiska självkänsla högre gentemot vad tjejer gör. Slutsatsen var att idrott- och hälsalärare bör reflektera mer över hur de kan förbättra sin undervisning så att tjejernas fysiska självkänsla stärks.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2012-10-23Författare
Petersson, Isabell
Rogö Helmner, Marcus
Nyckelord
Självkänsla
fysisk självkänsla
socioekonomiska
Serie/rapportnr.
Lärarprogrammet i idrott och hälsa IDG350
VT 2012
Språk
swe