• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hälsobegreppet inom ämnet Idrott och Hälsa

en kvalitativ studie om hälsobegreppets utveckling i kursplanerna från Lgr 62 till Lgr 11

Sammanfattning
Vårt syfte med denna studie har varit att undersöka huruvida begreppet hälsa kommer till uttryck i kursplaner för ämnet idrott och hälsa från 1962- 2011. Vår erfarenhet är att begreppet är diffust och svårtolkat samt att det inte finns någon enhetlig syn på begreppet. Begreppet är inte konkret framskrivet vilket gör att det heller inte framgår hur man ska undervisa om hälsa i ämnet idrott och hälsa. Mot denna bakgrund ville vi studera hur begreppet hälsa kommer till uttryck, förändrats och utvecklats över tid utifrån följande frågeställningar: 1. Hur kommer begreppet hälsa till uttryck i läroplanerna från Lgr 62 till Lgr 11? 2. Hur och på vilket sätt har hälsoperspektivet förändrats i läroplanerna? 3. Om och hur hälsoperspektivet i samhället påverkar läroplanernas innehåll? Metoden vi har använt oss av är kvalitativ textanalys och urvalet av material har varit läroplaner med tillhörande kursplaner från 1962 fram till 2011. Källmaterialet, tidigare forskning och rapporter har vi jämfört, tolkat och analyserat med hjälp av våra frågeställningar i vår studie. Studien visar att begreppet hälsa har gått från att vara relaterat till kroppens hygien till ett mer bredare begrepp som är kopplat till livsstil och allt större ansvar för den egna individen att ta ansvar för sin hälsa. Det visade sig även att tolkningsutrymmet av begreppet hälsa är stort och litteraturen vi studerat visar på att verksamma lärare i ämnet önskar mer konkreta tips på hur man kan undervisa utifrån hälsoperspektivet. Dessutom har ämnet idrott och hälsa fått mindre undervisningstid trots att hälsa och fysisk aktivitet fått större utrymme i läroplaner och kursplaner.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/30714
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_30714_1.pdf (295.1Kb)
Datum
2012-10-23
Författare
Hallgren, Camilla
Johansson, Fredrik
Nyckelord
Hälsa
Ämnet Idrott och hälsa
Kursplan
Läroplan
Hälsoperspektiv
Serie/rapportnr.
Lärarprogrammet i idrott och hälsa IDG350
VT 2012
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV