Självkänsla hos elever på fotbollsgymnasium
En kvantitativ studie på elever som läser en fotbollsinriktad gymnasieutbildning
Abstract
Fysisk aktivitet har visats ha en positiv inverkan på barns- och ungdomars mentala hälsa och självkänsla. Fotboll är Sveriges mest populära idrott med många aktiva utövare. I denna studie har samband mellan unga fotbollsspelares globala självkänsla, upplevda fotbollskompetens, en tränares upplevda kompetens hos spelarna samt spelarnas fotbollsidentitet undersökts. Studien är gjord på ett fotbollsgymnasium och totalt deltog 53 fotbollsspelare i åldern 16-19 år. Eleverna besvarade en enkät som berörde fem olika områden som människor kan använda för att beskriva sig själva. De fem områdena beskrev global självkänsla, fysiskt självvärde, betydelsen av fysiskt självvärde, upplevd fotbollskompetens samt betydelsen av fotbollskompetens. Eleverna fick även besvara en enkät som beskrev fotbollsidentiteten, vilket blev ett sjätte område som studien behandlade. Även fotbollsläraren fick besvara en enkät som innebar en värdering av elevernas fotbollskompetens. Resultatet visade att sambandet mellan global självkänsla och fotbollskompetens var positivt och signifikant. Vidare visade resultatet inget samband mellan global självkänsla och fotbollsidentitet. Resultatet visade även att sambandet mellan lärarens värdering och spelarnas globala självkänsla är lägre än sambandet mellan elevernas egen upplevda fotbollkompetens och deras globala självkänsla. En övergripande slutsats som kan dras utifrån denna studie är att det finns flera positiva samband mellan de områden som studien avsåg att undersöka. Den globala självkänslan har flera positiva samband med mer specifika områden som berör självkänslan inom fotboll.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-10-24Author
Hansson, Jimmie
Nilsson, Lisa
Keywords
Global självkänsla
fotbollsgymnasium
fotbollsidentitet
fotbollsgymnasium
Series/Report no.
Hälsopromotionsprogrammet inriktning idrottsvetenskap HPI
VT 2012
Language
swe