• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekten av verbal feedback på maximal isometrisk armbågsflexion

En studie om betydelsen av den subjektiva uppfattningens påverkan på kraftutveckling och en kategorisering av begreppet verbal feedback

Sammanfattning
Under idrottsliga aktiviteter, är det kutym bland deltagare och åskådare att ge verbal feedback till andra eller till sig själv med syfte att förbättra prestationen. Vissa använder verbal feedback, andra inte. Vad ger då detta för effekt? Är dessa två fenomen, verbal feedback och prestation, på något sätt relaterade till varandra? Resultat från en sådan studie, skulle vara fördelaktig för idrottare på alla nivåer, såväl som för idrotts- och rehabiliteringsforskning som baserar sina fynd och metoder på empiriska resultat erhållna från mätningar av individers förmåga att utveckla kraft under olika förhållanden. Huvudsyftet med denna studie är att undersöka effekten av verbal feedback på en maximal isometrisk armbågsflexion. Vidare, är studiens syfte att jämföra effekten av att ta emot verbal uppmuntran med effekten av att ge sig själv verbal uppmuntran. Slutligen syftar studien på att undersöka vilken effekt deltagarnas egen subjektiva uppfattning om deras förmåga att utveckla kraft under påverkan av verbal feedback kan ha på resultatet. Studien genomfördes genom att använda en så kallad repeated measure design, genom vilken 17 deltagare alla genomförde två försök under de tre förhållandena; ingen uppmuntran, verbal uppmuntran, och egen verbal uppmuntran (totalt 6 försök per deltagare). Testordningen av förhållandena var randomiserad mellan deltagarna. Peak force mättes under ett 5 sekunder långt isometriskt armbågsflexionstest, med hjälp av en kraftsensor. Resultaten visade på en signifikant ökning på 3,3 % av peak force när deltagarna gav sig själva egen verbal uppmuntran jämfört med ingen verbal uppmuntran (p<0.05). Skillnaden mellan verbal uppmuntran och egen verbal uppmuntan var inte signifikant (p>0.05). Slutligen kunde en korrelation mellan deltagarnas egna subjektiva uppfattning om deras förmåga att utveckla kraft under påverkan av verbal feedback och det följande resultatet inte göras då urvalet inte representerade olika subjektiva uppfattningar i frågan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/30753
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_30753_1.pdf (635.7Kb)
Datum
2012-10-24
Författare
Holmström, Pontus
Håkansson, Martin
Nyckelord
Armbågsflexion
egen verbal uppmuntran
Armbågsflexion, egen isometrisk kraftutveckling
muskelaktion
peak force
Armbågsflexion, egen verbal uppmuntran, isometrisk kraftutvecklinsubjektiv uppfattning
verbal uppmuntran
verbal feedback.
Serie/rapportnr.
Sports Coaching programmet
VT 2012
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • A study on the impact of visual cues in listening comprehension on Swedish learners of English 

    Arosenius, Daniel (2011-07-04)
  • On the attribution of affective-epistemic states to communicative behavior in different modes of recording 

    Lanzini, Stefano; Allwood, Jens (2015)
    Face-to-face communication is multimodal with varying contributions from all sensory modalities, see e.g. Kopp (2013), Kendon (1980) and Allwood (1979). This paper reports a study of respondents interpreting vocal and ...
  • Överrapportering mellan sjuksköterskor - Vilka blir konsekvenserna för patienten? 

    Lassbo, Moa; Andersson, Helen (2013-11-29)
    Bakgrunden till litteraturöversikten är att bristande kommunikation mellan vårdpersonal är den vanligaste orsaken till att drygt etthundratusen personer i Sverige årligen drabbas av en vårdskada. Kommunikation är ett ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV