Show simple item record

dc.contributor.authorFalklind, Ewa
dc.contributor.authorGustafsson, Johan
dc.date.accessioned2007-02-21T14:07:41Z
dc.date.available2007-02-21T14:07:41Z
dc.date.issued2007-02-21T14:07:41Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3110
dc.description.abstractBakgrund: I dagens hårdnande globala konkurrens där många arbetstillfällen inom den traditionella produktionsindustrin flyttar till låglöneländer, ser många bedömare tjänstesektorn som vår nya stora tillväxtmotor. Turistintensiva branscher som hotell och restaurang, bedöms av SCB att få en kraftig tillväxt av jobb. Utländska turister som besöker Sverige är betydelsefulla, då de enligt SCB har en generellt högre konsumtion av varor och tjänster med högt arbetsinnehåll som övernattningar och restaurangbesök. Detta skapar momsintäkter till staten förutom att de genererar jobb inom den mest sysselsättningsintensiva delen av turistindustrin. Syfte: Syftet med studien är att kartlägga hur Göteborg går tillväga och har gått tillväga för att skapa en framgångsrik och attraktiv turiststad. Problem: Hur och varför satsar Göteborg på turistnäringen? Vad lockar turisterna till Göteborg? Har infrastrukturen och stadsplaneringen anpassats till turistnäringen? Vilken betydelse har kommunikationerna till och från Göteborg för utvecklingen av turistnäringen? Vad genererar turismen i intäkter och sysselsättning för Göteborg? Avgränsningar: Då turistnäringen är ett relativt brett begrepp har författarna avgränsat sig till att undersöka de mest besökta och attraktiva turistattraktionerna i Göteborg stad och vad dessa genererar i turistekonomiskt inflöde. Metod: Uppsatsen är en beskrivande fallstudie av Göteborg som turiststad, som baseras på både primärdata och sekundärdata. Resultat och slutsatser: Göteborg satsar på turistnäringen genom samarbete mellan näringsliv och kommun. Närhetskonceptet är en betydande konkurrensfaktor. Det som lockar turister till staden är Liseberg nöjespark, Svenska Mässan, idrottsturneringar och stora musik- och sportevenemang. Vid internationell turism är kommunikationerna helt avgörande, framförallt direktflygförbindelser. Det är svårt att beräkna hur mycket intäkter turistnäringen genererar till Göteborg varje år. Den uppskattade omsättningen som kan härledas från turistnäringen i Göteborg stad är cirka 12,5 miljarder kronor. I Göteborgsregionen ger turistnäringen upphov till 18 000 – 20 000 helårsverken.eng
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalyseng
dc.relation.ispartofseries06-07-12eng
dc.titleTuristnäringen i Göteborgeng
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record