dc.contributor.author | Falklind, Ewa | |
dc.contributor.author | Gustafsson, Johan | |
dc.date.accessioned | 2007-02-21T14:07:41Z | |
dc.date.available | 2007-02-21T14:07:41Z | |
dc.date.issued | 2007-02-21T14:07:41Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3110 | |
dc.description.abstract | Bakgrund:
I dagens hårdnande globala konkurrens där många arbetstillfällen inom den traditionella
produktionsindustrin flyttar till låglöneländer, ser många bedömare tjänstesektorn som vår
nya stora tillväxtmotor. Turistintensiva branscher som hotell och restaurang, bedöms av SCB
att få en kraftig tillväxt av jobb. Utländska turister som besöker Sverige är betydelsefulla, då
de enligt SCB har en generellt högre konsumtion av varor och tjänster med högt
arbetsinnehåll som övernattningar och restaurangbesök. Detta skapar momsintäkter till staten
förutom att de genererar jobb inom den mest sysselsättningsintensiva delen av turistindustrin.
Syfte:
Syftet med studien är att kartlägga hur Göteborg går tillväga och har gått tillväga för att skapa
en framgångsrik och attraktiv turiststad.
Problem:
Hur och varför satsar Göteborg på turistnäringen?
Vad lockar turisterna till Göteborg?
Har infrastrukturen och stadsplaneringen anpassats till turistnäringen?
Vilken betydelse har kommunikationerna till och från Göteborg för utvecklingen av
turistnäringen?
Vad genererar turismen i intäkter och sysselsättning för Göteborg?
Avgränsningar:
Då turistnäringen är ett relativt brett begrepp har författarna avgränsat sig till att undersöka de
mest besökta och attraktiva turistattraktionerna i Göteborg stad och vad dessa genererar i
turistekonomiskt inflöde.
Metod:
Uppsatsen är en beskrivande fallstudie av Göteborg som turiststad, som baseras på både
primärdata och sekundärdata.
Resultat och slutsatser:
Göteborg satsar på turistnäringen genom samarbete mellan näringsliv och kommun.
Närhetskonceptet är en betydande konkurrensfaktor. Det som lockar turister till staden är
Liseberg nöjespark, Svenska Mässan, idrottsturneringar och stora musik- och
sportevenemang. Vid internationell turism är kommunikationerna helt avgörande, framförallt
direktflygförbindelser. Det är svårt att beräkna hur mycket intäkter turistnäringen genererar
till Göteborg varje år. Den uppskattade omsättningen som kan härledas från turistnäringen i
Göteborg stad är cirka 12,5 miljarder kronor. I Göteborgsregionen ger turistnäringen upphov
till 18 000 – 20 000 helårsverken. | eng |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning och företagsanalys | eng |
dc.relation.ispartofseries | 06-07-12 | eng |
dc.title | Turistnäringen i Göteborg | eng |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | |