• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Turistnäringen i Göteborg

Sammanfattning
Bakgrund: I dagens hårdnande globala konkurrens där många arbetstillfällen inom den traditionella produktionsindustrin flyttar till låglöneländer, ser många bedömare tjänstesektorn som vår nya stora tillväxtmotor. Turistintensiva branscher som hotell och restaurang, bedöms av SCB att få en kraftig tillväxt av jobb. Utländska turister som besöker Sverige är betydelsefulla, då de enligt SCB har en generellt högre konsumtion av varor och tjänster med högt arbetsinnehåll som övernattningar och restaurangbesök. Detta skapar momsintäkter till staten förutom att de genererar jobb inom den mest sysselsättningsintensiva delen av turistindustrin. Syfte: Syftet med studien är att kartlägga hur Göteborg går tillväga och har gått tillväga för att skapa en framgångsrik och attraktiv turiststad. Problem: Hur och varför satsar Göteborg på turistnäringen? Vad lockar turisterna till Göteborg? Har infrastrukturen och stadsplaneringen anpassats till turistnäringen? Vilken betydelse har kommunikationerna till och från Göteborg för utvecklingen av turistnäringen? Vad genererar turismen i intäkter och sysselsättning för Göteborg? Avgränsningar: Då turistnäringen är ett relativt brett begrepp har författarna avgränsat sig till att undersöka de mest besökta och attraktiva turistattraktionerna i Göteborg stad och vad dessa genererar i turistekonomiskt inflöde. Metod: Uppsatsen är en beskrivande fallstudie av Göteborg som turiststad, som baseras på både primärdata och sekundärdata. Resultat och slutsatser: Göteborg satsar på turistnäringen genom samarbete mellan näringsliv och kommun. Närhetskonceptet är en betydande konkurrensfaktor. Det som lockar turister till staden är Liseberg nöjespark, Svenska Mässan, idrottsturneringar och stora musik- och sportevenemang. Vid internationell turism är kommunikationerna helt avgörande, framförallt direktflygförbindelser. Det är svårt att beräkna hur mycket intäkter turistnäringen genererar till Göteborg varje år. Den uppskattade omsättningen som kan härledas från turistnäringen i Göteborg stad är cirka 12,5 miljarder kronor. I Göteborgsregionen ger turistnäringen upphov till 18 000 – 20 000 helårsverken.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3110
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
06-07-12.pdf (1.140Mb)
Datum
2007-02-21
Författare
Falklind, Ewa
Gustafsson, Johan
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
06-07-12
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV