JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation: Recent submissions
Visas titlar 181-200 av 968
-
Tjock och manlig - En semiotisk bildanalys av manliga fettaktivisters innehåll på Instagram
(2020-02-03)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur män uttrycker fettaktivism genom bilder på Instagram. Teori: Hegemonisk maskulinitet, visuell kultur Metod: Semiotisk bildanalys, kompositionell tolkning Material: ... -
Kampen om kommentarsfältet - En kvantitativ innehållsanalys om åsiktsstormar i kommentarsfält på Instagram
(2020-02-03)Syfte: Syfte med denna studie är att undersöka åsiktsstormar i kommentarsfält på sociala medier som har blivit medialt uppmärksammade. Teori: Computer mediated communication, parasociala relationer, Agenda setting theory ... -
"ingen känner oss liksom, det är ingen som frågat" - En kvalitativ studie om hur ensamkommande, afghanska killar upplever medierapporteringen om dem
(2020-02-03)Syfte: Studien syftar till att få en förståelse för hur ensamkommande killar från Afghanistan uppfattar medierapporteringen om dem och deras situation, samt om och isåfall hur det påverkar dem. Syftet är också att undersöka ... -
"Själva journalistiken känns också väldigt sloppy, ett hafsverk, det är enkel journalistik - En kvalitativ studie av de attityder traditionella journalister har gentemot swishjournalistik
(2020-01-31)Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenska traditionella journalisters attityder gentemot swishjournalistik. Studien ämnar att undersöka generella åsikter kring fenomenet men även att kartlägga de attityder som ... -
Sharing is caring - En kvalitativ intervjustudie om hur unga mammor ser på mediefenomenet sharenting
(2020-01-31)Syfte: Studien syftar att undersöka unga mammors syn på fenomenet sharenting. Vilka moraliska dilemman finns det och hur resonerar de kring dess bilddelning på sociala medier? Teori: Studiens teoretiska ramverk innefattar ... -
See for yourself - En multimodal analys av humanitära hjälporganisationers kommunikation över tid
(2020-01-31)Syfte: Studiens syfte är att undersöka om och i så fall hur de globala humanitära organisationerna, ActionAid och Plan International, förändrat sin kommunikation kring insamling över tid. Teori: Representation, ... -
#AIRBNBWHILEBLACK - A case study on the narrative character of hashtag activism on Twitter in 2016
(2019-09-19)Purpose: The aim of this study is to provide an understanding of the character of the communication conducted through the use of the hashtag #AirbnbWhileBlack on Twitter. Theory: Postcolonial theory will offer a contextual ... -
Vad tycker du? Skriv till oss! En kvantitativ innehållsanalys av åsiktsmaterialet i Aftonbladet
(2019-07-02)The purpose of this study is to investigate whether the seemingly increase in public debate over the past two decades has affected the amount of opinion pieces in the paper edition of Aftonbladet. The main questions we ... -
“DET ÄR BARA BRANDSÄSONG, DET ÄR VARMT” - En kvalitativ studie över hur svensk och brittisk morgonpress ramade in skogsbränderna sommaren 2018 i relation till klimatförändringar
(2019-07-01)Syfte: Analysera och jämföra hur svensk och brittisk morgonpress ramade in och diskuterade skogsbränderna sommaren 2018 i relation till klimatförändringar, med fokus på de aktörer som är delaktiga i inramningen av ... -
”JAG KAN INTE FLYGA, JAG ÄR RÄDD” - En kvantitativ innehållsanalys om hur Dagens Nyheter rapporterar kring flygets klimatpåverkan.
(2019-07-01)Syfte: Vår studie ämnar undersöka hur Dagens Nyheter, en av Sveriges största nyhetsmedier, skriver om flygets klimatpåverkan i nutid – genom att studera åren 2017 och 2018. Teori: Medielogik, gestaltningsteorin Metod: ... -
30 YEARS OF JUST DO IT, ARE THEY CRAZY ENOUGH? En kvalitativ semiotisk och retorisk analys av Nikes Just Do It-kampanj Dream Crazy
(2019-07-01)Syfte: Vår studie ämnar att analysera hur Nike skapar mening i sin kommunikation och hur den relaterar till den moderna samhällskontexten. Genom analysen förväntar vi därmed oss kunna urskilja vilka värderingar och budskap ... -
“Ni säger att ni älskar era barn framför allt annat, samtidigt stjäl ni deras framtid framför ögonen på dom" - En kvalitativ studie av hur Dagens Nyheter och Expressen har konstruerat och ramat in Greta Thunberg och miljöjournalistiken
(2019-07-01)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur Greta Thunberg och miljöjournalistik konstrueras i Dagens Nyheter och Expressen. Teori: Medielogik, Dagordningsteorin, Gestaltningsteorin, Nyhetsramar och Semiotik. Metod: ... -
MJÖLK, PJÖLK ELLER SÖLK? - En kritisk retorikanalys av Oatly och Arlas argumentation i reklamfilm
(2019-07-01)Syfte: Identifiera och analysera hur Oatly och Arla argumenterar för att nå fram med budskap i reklamfilm; hur de konkurrerar med varandra och om konsumenterna, samt undersöka reklamfilmernas etiska implikationer. Teori: ... -
PRIORITERAD POLITIK PÅ INSTAGRAM - En kvantitativ innehållsanalys över partiers samstämmighet mellan valmanifest och kommunikation på Instagram
(2019-07-01)Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera hur väl Sveriges rikspartiers kommunikation på det sociala mediet Instagram stämmer överens med sina respektive valmanifest. Teori: I denna uppsatsen används dagordningsteorin ... -
Den offentliga debattens omfång - En teoriprövande kvantitativ innehållsanalys av lokalpressens bevakning av äldreomsorgen i två svenska kommuner
(2019-07-01)Syfte: Att undersöka huruvida indexteorin är en relevant teori för att mäta graden av journalistisk autonomi. Teori: Indexing Theory (Indexing hypothesis). Metod: Kvantitativ innehållsanalys. Material: 220 ... -
FILTER ELLER #NOFILTER? - En kvalitativ studie av hur unga svenska kvinnor resonerar kring retuscherande kamerafilter på sociala medier
(2019-07-01)Syfte: Studiens syfte är att bidra med fördjupad förståelse för hur unga svenska kvinnor resonerar kring användning av och exponering för retuscherande kamerafilter på sociala medier. Teori: Genusteori, objektifieringsteori, ... -
Kommodifierad feminism - "inte fördelaktigt, men inte uteslutande problematiskt" - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors meningsskapande av marknadsföring av feministiska budskap
(2019-07-01)Syfte: Studiens syfte är att bidra till en djupare förståelse kring fenomenet kommodifierad feminism och unga kvinnliga feministers meningsskapande kring fenomenet. Teori: Meningsskapande, postfeminism, symbolisk ... -
“VI STRÄVAR [IBLAND] EFTER ATT GENOM REPRESENTATION FÅ ALLA UNGA KVINNOR ATT KÄNNA SIG SEDDA OCH HÖRDA” - En kvantitativ innehållsanalys av representationen av olika kroppsnormer i VeckoRevyn
(2019-07-01)Syfte: Att undersöka hur stort utrymme normbrytande kroppar får i VeckoRevyn samt vilka typer av normbrytande kroppar som får ta del av detta utrymme. Detta i relation till VeckoRevyns kampanj "Size Hero". Teori: ... -
"En större uppgift" - En kritisk retorikanalys av den svenska Polisens rekryteringskampanj ”Det finns en större uppgift”
(2019-07-01)Syfte: Studiens syfte är att undersöka Polisens rekryteringskommunikation för att utläsa om organisationens rekryteringsproblematik kan ligga i att de värden Polisen förmedlar om sig själva inte går i linje med sin ... -
Det okonventionella offret - En tematisk analys av SVT:s dokumentär Josefin Nilsson - älska mig för den jag är
(2019-07-01)Syfte: Studiens syfte är att med en tematisk analys undersöka SVT:s dokumentär Josefin Nilsson - älska mig för den jag är. Studien fokuserar främst på hur aktörerna porträtteras och eventuellt skuldbeläggs, samt hur våldet ...