Bedömning i matematik. En fallstudie - hur gör lärare på fältet?
Abstract
Syfte: Syftet med fallstudien är att undersöka hur lärare arbetar med bedömning i ma-tematik av elever i behov av särskilt stöd i årskurs 3 under vårterminen 2012.
Teori: I den teoretiska inramningen redogörs för en didaktisk ämnesteori där lärarens ämneskunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper främjar lärandet. Det gynnar elevers prestationer när lärares bedömning stödjer elevers lärande. Med hjälp av den didaktiska ämnesteorin visar studien hur lärare arbetar med bedömning i matematik av elever i behov av särskilt stöd.
Metod: Studien är en kvalitativ fallstudie. Studien genomförs i en kommun i Västra Gö-taland och på två kommunala skolor. Lärare som undervisar i matematik i årskurs 3 är i fokus. Ett hermeneutiskt förhållningssätt genomsyrar studien där delarna beskrivs och tolkas för att greppa helheten.
Resultat: Studiens resultat visade att lärarnas syfte med bedömning är formativt. Lärare grundar i huvudsak sin helhetsbedömning på resultat från ämnesprov, Diamant och annan skriftlig dokumentation. Skriftlig dokumentation är centralt verktyg i bedömningen i matematik av elever i behov av särskilt stöd. Arbetet med matri-ser gör eleverna delaktiga i sin egen inlärning. Lärare kan med hjälp av matriser utföra ett arbete som är i linje med Skolverkets allmänna råd Planering och ge-nomförande av undervisningen från 2011. Specialpedagogens närvaro och del-aktighet hade betydelse för lärares arbete på skolorna.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2012-11-05Author
Sandin, Anna
Keywords
matematik
bedömning
ämnesprov
specialpedagogik
Series/Report no.
Magisteruppsats
HT12-IPS-02 SLP600
Language
swe