"Men då hade han ju varit kär i en kille!" - En kvalitativ undersökning om elevers genusskapande i samband med läsning av en skönlitterär text i en årskurs 7.
Abstract
Mitt syfte med examensarbetet var att undersöka och diskutera hur elever i en årskurs 7 ”gör genus” då de får
läsa och diskutera den skönlitterära texten ”DU! Hitta rytmen” av Daniel Möller (2004) där huvudkaraktärens
kön aldrig avslöjas. Dels var jag intresserad av att ta reda på hur eleverna enskilt i samband med läsningen
konstruerade huvudpersonens genus, dels ville jag klarlägga vilka argument eleverna använde i ett
litteratursamtal för att förklara hur de skapade genus under läsningen av texten. Undersökningen är kvalitativ och
mitt empiriska material bestod av de deltagande elevernas loggboksanteckningar och mina anteckningar från
litteratursamtalen. Resultatet av undersökningen visade att elevernas argument för att konstruera huvudpersonens
genus kunde härledas till sju kategorier. Den kategori varifrån överlägset flest elever delvis hämtade sina
argument var den där genusskapande skedde genom att eleverna bestämde huvudpersonens genus utifrån dennes
relation till en annan karaktär i texten. En slutsats som jag kan dra är att elevernas argument i hög grad speglar
den västerländska rådande normen om ett tvådelat genussystem. Argumenten hamnar också inom de
heteronormativa ramarna för genusidentitet, det vill säga, flera av elevernas föreställningar baseras på en
uppfattning om en heterosexuell kärleksrelation som den enda ”möjliga”. Argumenten synliggör även
föreställningar kring könsroller, det vill säga egenskaper och handlingar kopplade till biologiskt kön, som finns i
vårt samhälle. Detta syns i elevernas förklaringar till hur de skapade sina föreställningar kring huvudpersonens
genusidentitet. Att inom svenskundervisningen använda en skönlitterär text som utgångspunkt för en normkritisk
diskussion med ett tema som detta finner jag stöd för i den rådande Läroplanen (Lgr11), där vi kan läsa att en av
lärarens uppgifter är att utifrån olika teman ”öppet redovisa och diskutera skiljaktiga värderingar, uppfattningar
och problem” (Skolverket, 2011, s.13).
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-11-08Author
Zetterlund, Elin
Keywords
Genus
Könsroller
Normer
Litteratursamtal
Svenskundervisning
Litteraturvetenskap
Language
swe