• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Kandidatuppsater / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Kandidatuppsater / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Men då hade han ju varit kär i en kille!" - En kvalitativ undersökning om elevers genusskapande i samband med läsning av en skönlitterär text i en årskurs 7.

Abstract
Mitt syfte med examensarbetet var att undersöka och diskutera hur elever i en årskurs 7 ”gör genus” då de får läsa och diskutera den skönlitterära texten ”DU! Hitta rytmen” av Daniel Möller (2004) där huvudkaraktärens kön aldrig avslöjas. Dels var jag intresserad av att ta reda på hur eleverna enskilt i samband med läsningen konstruerade huvudpersonens genus, dels ville jag klarlägga vilka argument eleverna använde i ett litteratursamtal för att förklara hur de skapade genus under läsningen av texten. Undersökningen är kvalitativ och mitt empiriska material bestod av de deltagande elevernas loggboksanteckningar och mina anteckningar från litteratursamtalen. Resultatet av undersökningen visade att elevernas argument för att konstruera huvudpersonens genus kunde härledas till sju kategorier. Den kategori varifrån överlägset flest elever delvis hämtade sina argument var den där genusskapande skedde genom att eleverna bestämde huvudpersonens genus utifrån dennes relation till en annan karaktär i texten. En slutsats som jag kan dra är att elevernas argument i hög grad speglar den västerländska rådande normen om ett tvådelat genussystem. Argumenten hamnar också inom de heteronormativa ramarna för genusidentitet, det vill säga, flera av elevernas föreställningar baseras på en uppfattning om en heterosexuell kärleksrelation som den enda ”möjliga”. Argumenten synliggör även föreställningar kring könsroller, det vill säga egenskaper och handlingar kopplade till biologiskt kön, som finns i vårt samhälle. Detta syns i elevernas förklaringar till hur de skapade sina föreställningar kring huvudpersonens genusidentitet. Att inom svenskundervisningen använda en skönlitterär text som utgångspunkt för en normkritisk diskussion med ett tema som detta finner jag stöd för i den rådande Läroplanen (Lgr11), där vi kan läsa att en av lärarens uppgifter är att utifrån olika teman ”öppet redovisa och diskutera skiljaktiga värderingar, uppfattningar och problem” (Skolverket, 2011, s.13).
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31424
Collections
  • Kandidatuppsater / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
View/Open
gupea_2077_31424_1.pdf (394.2Kb)
Date
2012-11-08
Author
Zetterlund, Elin
Keywords
Genus
Könsroller
Normer
Litteratursamtal
Svenskundervisning
Litteraturvetenskap
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV