Show simple item record

dc.contributor.authorZetterlund, Elin
dc.date.accessioned2012-11-08T14:19:05Z
dc.date.available2012-11-08T14:19:05Z
dc.date.issued2012-11-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31424
dc.description.abstractMitt syfte med examensarbetet var att undersöka och diskutera hur elever i en årskurs 7 ”gör genus” då de får läsa och diskutera den skönlitterära texten ”DU! Hitta rytmen” av Daniel Möller (2004) där huvudkaraktärens kön aldrig avslöjas. Dels var jag intresserad av att ta reda på hur eleverna enskilt i samband med läsningen konstruerade huvudpersonens genus, dels ville jag klarlägga vilka argument eleverna använde i ett litteratursamtal för att förklara hur de skapade genus under läsningen av texten. Undersökningen är kvalitativ och mitt empiriska material bestod av de deltagande elevernas loggboksanteckningar och mina anteckningar från litteratursamtalen. Resultatet av undersökningen visade att elevernas argument för att konstruera huvudpersonens genus kunde härledas till sju kategorier. Den kategori varifrån överlägset flest elever delvis hämtade sina argument var den där genusskapande skedde genom att eleverna bestämde huvudpersonens genus utifrån dennes relation till en annan karaktär i texten. En slutsats som jag kan dra är att elevernas argument i hög grad speglar den västerländska rådande normen om ett tvådelat genussystem. Argumenten hamnar också inom de heteronormativa ramarna för genusidentitet, det vill säga, flera av elevernas föreställningar baseras på en uppfattning om en heterosexuell kärleksrelation som den enda ”möjliga”. Argumenten synliggör även föreställningar kring könsroller, det vill säga egenskaper och handlingar kopplade till biologiskt kön, som finns i vårt samhälle. Detta syns i elevernas förklaringar till hur de skapade sina föreställningar kring huvudpersonens genusidentitet. Att inom svenskundervisningen använda en skönlitterär text som utgångspunkt för en normkritisk diskussion med ett tema som detta finner jag stöd för i den rådande Läroplanen (Lgr11), där vi kan läsa att en av lärarens uppgifter är att utifrån olika teman ”öppet redovisa och diskutera skiljaktiga värderingar, uppfattningar och problem” (Skolverket, 2011, s.13).sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectGenussv
dc.subjectKönsrollersv
dc.subjectNormersv
dc.subjectLitteratursamtalsv
dc.subjectSvenskundervisningsv
dc.subjectLitteraturvetenskapsv
dc.title"Men då hade han ju varit kär i en kille!" - En kvalitativ undersökning om elevers genusskapande i samband med läsning av en skönlitterär text i en årskurs 7.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Literature, History of Ideas, and Religioneng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record