Platsen som resurs för små och medelstora företag
Abstract
Studien handlar om utveckling i småföretag med hänsyn till resurser och platsbundenhet. Småföretagens ägare reinvesterar i sina företag och tar inte ut några övervinster utan driver sina verksamheter på ett långsiktigt sätt. Företagen beskriver sin bindning till platsen och hur detta skapar engagemang och identitet. Företagen satser på utveckling av sin personal. Företagen är noga med att klara sin inre effektivitet och har förmåga att hantera den yttre osäkerheten som finns i omvärlden. Ägarna är hängivna, engagerade och bor på den ort de har sin verksamhet lokaliserad. Flera företagare deltar aktivt i utvecklingen av orten. Lokaliseringsorten, platsen, inbegrips i det resursbaserade synsättet vilket diskuteras i teoridelen och visas i empiridelen. Företagens resurser består av människor, kapital, produkter och till detta tillkommer platsen som resurs för små och medlestora företag. Platsen bidrar till att företagen får ökat stöd från kommunala instanser och det nätverk som byggts upp på orten. Samverkan är avgörande för gemensam utveckling och problemlösning. Platsen skapar samhörighet, lojalitet och identitet. Detta binder samman aktörerna och människorna och de resurser som finns tillgängliga hanteras och nyttjas för bästa utväxling. Resurserna i form av finans, objekt och subjekt skapar tillsammans med resursen plats grund för diskussionen kring de undersökta företagens möjlighet till överlevnad och utveckling.
Other description
Lotten Svensson är doktorand inom området Företagsanalys vid Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hon har under flera år sysslat med affärsutveckling av småföretag i området Skaraborg. Där har hon arbetat i flera företag under många år då det gäller att uveckla deras verksamhet samt att etablera och hitta nya marknader.
Collections
View/ Open
Date
2012-11-20Author
Svensson, Lotten
Keywords
Företagsekonomi
Publication type
licentiate thesis
Language
swe