• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Magisteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Magisteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Något fattas i mitt huvud.” En kritisk diskursanalys av ADHD-diagnosen i svensk dagspress

”Something is missing in my head.” A Critical Discourse Analysis of the ADHD Diagnosis in Swedish Daily Press

Sammanfattning
Syftet med studien var att identifiera och beskriva massmediala diskurser kring diagnosen ADHD samt analysera hur dessa diskurser förhåller sig till varandra. Vidare studerades hur diskursernas dialektiska samspel med den omgivande sociala praktiken kan förstås. Studien är en kritisk diskursanalys av en artikelserie i den svenska dagstidningen Sydsvenska Dagbladet bestående av åtta delar med sammanlagt tretton artiklar som belyser olika aspekter av diagnosen ADHD. Studien genomfördes på två nivåer där den första, makrodiskursiva nivån, belyser hur diagnosen ADHD och de svårigheter den står för förklaras. Två huvudsakliga diskurser identifierades, en biologisk diskurs och en miljödiskurs. En tredje diskurs, den läkemedelskeptiska diskursen, inkluderades i analysen och dess förhållande till orsaksförklaringarna studerades. Den biologiska diskursen fanns ha tolkningsföreträde i de flesta avseenden i artikelserien. Den andra, mikrodiskursiva nivån, belyste vilka diskurser som går att återfinna kring ADHD-diagnosens följder för den som får diagnosen. I artikelserien ges diagnosen ett i stort sett oproblematiserat positivt värde för individen. Diskurserna diagnosen som frälsare och möjliggörare och diagnosen som stigma och ofrivillig kategorisering identifieras, där den förstnämnda får klart störst utrymme.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31493
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_31493_1.pdf (795.2Kb)
Datum
2012-11-22
Författare
Holm, Fredrik
Nyckelord
ADHD, diagnos, media, socialt arbete, kritisk diskursanalys
ADHD, diagnosis, media, social work, critical discourse analysis
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV