Integrering av särskoleelever i grundskolan – lärares uppfattningar om möjligheter, hinder och utmaningar
Abstract
Syfte
Syftet med vår undersökning var att undersöka grundskolepedagogers uppfattningar om att arbeta med
individintegrerade särskoleelever. Våra frågeställningar var:
Vad uppfattar pedagogerna som möjligheter i detta arbete?
Vad uppfattar pedagogerna som hinder i detta arbete?
Vad uppfattar pedagogerna som utmaningar i detta arbete?
Metod
Vi har använt oss av intervjuundersökning. För att få en bredd i vår studie och variation i svaren har vi vänt oss
till fem skolor i tre olika kommuner. Vi har intervjuat fem pedagoger i grundskolan och en skolledare. Vi
spelade in intervjuerna, transkriberade dem och utförde sedan en kvalitativ analys på datamaterialet där vi sökte
efter likheter och skillnader i intervjupersonernas utsagor.
Resultat
De intervjuade pedagogerna uppfattar att det finns både möjligheter, hinder och utmaningar i arbetet med
individintegrerade särskoleelever i grundskolan. De möjligheter som nämns är att alla elever får gå tillsammans
och lära sig att alla människor är olika. Men också lära sig av varandra när det gäller skolämnen. Med stigande
ålder på eleverna kan dock de intervjuade pedagogerna se att de sociala klyftorna ökar och integreringen kan då
bli till ett hinder. En utmaning i arbetet med individintegrerade särskoleelever är att dessa elever ska uppleva sin
skolgång som meningsfull och vara en del av klassgemenskapen även i de äldre åldrarna. Ytterligare en
möjlighet för deras arbete, vilket vi uppfattar som en förutsättning, är stödet från särskolans specialpedagog.
Nästan alla de individintegrerade särskoleeleverna träffar specialpedagogen från särskolan varje dag. På en skola
följer en resurslärare särskoleeleven under skoldagen. Studien visar att alla de intervjuade pedagogerna är
positiva till att arbeta med individintegrerade särskoleelever, men säger de samstämmigt, att utan
specialpedagogen skulle det inte fungera. En förklaring till det, som vi ser det, är att endast en av respondenterna
har fått lämplig fortbildning för uppdraget att integrera särskoleelever i grundskolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Qvil Bengtsson, Mona
Hagstedt, Erica
Keywords
individintegrerad
särskola
grundskola
inkluderi
Language
sv