• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Integrering av särskoleelever i grundskolan – lärares uppfattningar om möjligheter, hinder och utmaningar

Sammanfattning
Syfte Syftet med vår undersökning var att undersöka grundskolepedagogers uppfattningar om att arbeta med individintegrerade särskoleelever. Våra frågeställningar var: Vad uppfattar pedagogerna som möjligheter i detta arbete? Vad uppfattar pedagogerna som hinder i detta arbete? Vad uppfattar pedagogerna som utmaningar i detta arbete? Metod Vi har använt oss av intervjuundersökning. För att få en bredd i vår studie och variation i svaren har vi vänt oss till fem skolor i tre olika kommuner. Vi har intervjuat fem pedagoger i grundskolan och en skolledare. Vi spelade in intervjuerna, transkriberade dem och utförde sedan en kvalitativ analys på datamaterialet där vi sökte efter likheter och skillnader i intervjupersonernas utsagor. Resultat De intervjuade pedagogerna uppfattar att det finns både möjligheter, hinder och utmaningar i arbetet med individintegrerade särskoleelever i grundskolan. De möjligheter som nämns är att alla elever får gå tillsammans och lära sig att alla människor är olika. Men också lära sig av varandra när det gäller skolämnen. Med stigande ålder på eleverna kan dock de intervjuade pedagogerna se att de sociala klyftorna ökar och integreringen kan då bli till ett hinder. En utmaning i arbetet med individintegrerade särskoleelever är att dessa elever ska uppleva sin skolgång som meningsfull och vara en del av klassgemenskapen även i de äldre åldrarna. Ytterligare en möjlighet för deras arbete, vilket vi uppfattar som en förutsättning, är stödet från särskolans specialpedagog. Nästan alla de individintegrerade särskoleeleverna träffar specialpedagogen från särskolan varje dag. På en skola följer en resurslärare särskoleeleven under skoldagen. Studien visar att alla de intervjuade pedagogerna är positiva till att arbeta med individintegrerade särskoleelever, men säger de samstämmigt, att utan specialpedagogen skulle det inte fungera. En förklaring till det, som vi ser det, är att endast en av respondenterna har fått lämplig fortbildning för uppdraget att integrera särskoleelever i grundskolan.    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31507
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31507_1.pdf (240.4Kb)
Datum
2012
Författare
Qvil Bengtsson, Mona
Hagstedt, Erica
Nyckelord
individintegrerad
särskola
grundskola
inkluderi
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV