• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formativ bedömning – vad är det? -en kvalitativ textanalys av Skolverkets riktlinjer om formativ bedömning

Abstract
Sammanfattning Syftet med denna studie är att analysera vilka riktlinjer Skolverket ger om formativ bedömning. Detta då det råder stor förvirring bland verksamma lärare kring begreppet. Syftet operationaliseras genom frågeställningarna; hur definieras formativ bedömning och vad ingår i en formativ bedömningspraktik? Med hjälp av en kvalitativ textanalys har Skolverkets stödmaterial gällande bedömning studerats. I dessa framkom det att formativ bedömning i grund och botten består av fem nyckelstrategier som syftar till att besvara var eleven befinner sig, vart eleven ska och hur eleven ska nå målet. Denna information ska sedan användas som återkoppling för att forma läroprocessen. Formativ bedömning är enligt Skolverket sådan bedömning som används för att stödja elevens lärande och utveckla lärarens undervisning. Analysen relateras därför till ett teoretiskt perspektiv på lärande. Den definition som Skolverket ger är vid och ger ingen information om vem som ska utföra denna bedömning, hur ofta den ska genomföras, hur den ska göras och på vilket sätt den ska användas för att främja lärande. I en vidare läsning av materialet framgår dock att kamratbedömning, självbedömning med flera kan vara exempel på formativ bedömning. Formativ bedömning innebär en ny syn på bedömning och kommer möjligen kräva en omfattande förändring av många yrkesverksamma lärares praktik. Formativ bedömning är något som lärare ska använda sig av och en förståelse av begreppet är därför av största vikt för läraryrket.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31508
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31508_1.pdf (453.4Kb)
Date
2012
Author
Karlberg, Johan
Jensen, Jessica
Keywords
formativ bedömning
bedömning för lärande
lärande
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV