• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formativ bedömning – vad är det? -en kvalitativ textanalys av Skolverkets riktlinjer om formativ bedömning

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med denna studie är att analysera vilka riktlinjer Skolverket ger om formativ bedömning. Detta då det råder stor förvirring bland verksamma lärare kring begreppet. Syftet operationaliseras genom frågeställningarna; hur definieras formativ bedömning och vad ingår i en formativ bedömningspraktik? Med hjälp av en kvalitativ textanalys har Skolverkets stödmaterial gällande bedömning studerats. I dessa framkom det att formativ bedömning i grund och botten består av fem nyckelstrategier som syftar till att besvara var eleven befinner sig, vart eleven ska och hur eleven ska nå målet. Denna information ska sedan användas som återkoppling för att forma läroprocessen. Formativ bedömning är enligt Skolverket sådan bedömning som används för att stödja elevens lärande och utveckla lärarens undervisning. Analysen relateras därför till ett teoretiskt perspektiv på lärande. Den definition som Skolverket ger är vid och ger ingen information om vem som ska utföra denna bedömning, hur ofta den ska genomföras, hur den ska göras och på vilket sätt den ska användas för att främja lärande. I en vidare läsning av materialet framgår dock att kamratbedömning, självbedömning med flera kan vara exempel på formativ bedömning. Formativ bedömning innebär en ny syn på bedömning och kommer möjligen kräva en omfattande förändring av många yrkesverksamma lärares praktik. Formativ bedömning är något som lärare ska använda sig av och en förståelse av begreppet är därför av största vikt för läraryrket.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31508
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31508_1.pdf (453.4Kb)
Datum
2012
Författare
Karlberg, Johan
Jensen, Jessica
Nyckelord
formativ bedömning
bedömning för lärande
lärande
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV