• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Vad skall jag med andragradsekvationer till?”

Abstract
Sammanfattning Vårt syfte har varit att undersöka och problematisera kunskap och lärandet som sker på hantverksprogrammets frisörinriktning, textil design samt estetiska programmets bild och formgivningsinriktning. Kännetecknande för den kategori av elever som står i centrum för vårt intresse är att de är högpresterande inom sina karaktärsämnen men har svårigheter att nå målen i de teoretiska gymnasiegemensamma ämnena. Vår studie behandlar frågeställningar så som: Vad kännetecknar den kunskap som står i fokus på gymnasieskolans praktiska och estetiska program? Vad är utmärkande för lärandet i dessa ämnen och hur går lärandeprocesserna till? Vi ville också finna ut vilken roll pedagogen har på dessa program.Vår valda metod är kvalitativ och vi har använt oss av intervjuer av lärare och elever på två olika skolor i Västsverige för att undersöka vår frågeställning. Vår teoretiska ram har varit sociokulturell lärandeteori samt mästarlära. Litteraturen behandlar lärande med kroppen, kunskapssyn och flera pedagoger av betydelse för lärandet i pragmatiskt inriktat kunnande. Resultatet pekar mot att det är viktigt för eleverna ifråga att ha valmöjligheter i arbetet och att de kan slippa sitta still. Att arbeta med bilder både som förklaring i instruktioner och i utförande skulle främja denna elevgrupps lärande. Att få arbeta med händerna och att deras arbeten synliggörs genom hela processen för att öka deras egen förståelse är betydelsefullt. Eleverna upplevde inte att samarbete med andra ligger som grund i de teoretiska gymnasiegemensamma ämnena utan menade att samarbete tränas och är en naturlig del av lärandet enbart på den valda inriktningen. Lärandet på dessa program kännetecknas av ett aktivt handlande där görandet är mycket viktigt.Undersökningen pekar på betydelsen av att lärandet ansluter mot verklighetsförankrade mål samt att variation och elevinflytande i uppgifter och i undervisningsplaneringen leder till utveckling. Detta är av stor vikt för att uppnå mer stimulans i elevens lärandeprocess.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31510
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31510_1.pdf (430.2Kb)
Date
2012
Author
Reuterberg, Kristina
Cardestig, Ulrika
Keywords
Elevers lärandebehov
estetiska processer,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV