• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Vad skall jag med andragradsekvationer till?”

Sammanfattning
Sammanfattning Vårt syfte har varit att undersöka och problematisera kunskap och lärandet som sker på hantverksprogrammets frisörinriktning, textil design samt estetiska programmets bild och formgivningsinriktning. Kännetecknande för den kategori av elever som står i centrum för vårt intresse är att de är högpresterande inom sina karaktärsämnen men har svårigheter att nå målen i de teoretiska gymnasiegemensamma ämnena. Vår studie behandlar frågeställningar så som: Vad kännetecknar den kunskap som står i fokus på gymnasieskolans praktiska och estetiska program? Vad är utmärkande för lärandet i dessa ämnen och hur går lärandeprocesserna till? Vi ville också finna ut vilken roll pedagogen har på dessa program.Vår valda metod är kvalitativ och vi har använt oss av intervjuer av lärare och elever på två olika skolor i Västsverige för att undersöka vår frågeställning. Vår teoretiska ram har varit sociokulturell lärandeteori samt mästarlära. Litteraturen behandlar lärande med kroppen, kunskapssyn och flera pedagoger av betydelse för lärandet i pragmatiskt inriktat kunnande. Resultatet pekar mot att det är viktigt för eleverna ifråga att ha valmöjligheter i arbetet och att de kan slippa sitta still. Att arbeta med bilder både som förklaring i instruktioner och i utförande skulle främja denna elevgrupps lärande. Att få arbeta med händerna och att deras arbeten synliggörs genom hela processen för att öka deras egen förståelse är betydelsefullt. Eleverna upplevde inte att samarbete med andra ligger som grund i de teoretiska gymnasiegemensamma ämnena utan menade att samarbete tränas och är en naturlig del av lärandet enbart på den valda inriktningen. Lärandet på dessa program kännetecknas av ett aktivt handlande där görandet är mycket viktigt.Undersökningen pekar på betydelsen av att lärandet ansluter mot verklighetsförankrade mål samt att variation och elevinflytande i uppgifter och i undervisningsplaneringen leder till utveckling. Detta är av stor vikt för att uppnå mer stimulans i elevens lärandeprocess.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31510
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31510_1.pdf (430.2Kb)
Datum
2012
Författare
Reuterberg, Kristina
Cardestig, Ulrika
Nyckelord
Elevers lärandebehov
estetiska processer,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV