Olämpligt, aldrig brottsligt – en undersökning om lärarlojalitet vid sexualbrott mot elev
Abstract
"Eleven i centrum" är sedan länge en självklar del av skolan. Den värdegrunden dominerar, visar forskningen,
utom när det handlar om dilemman som rör lärarkollegorna. "Lojalitet mot kollegiet sätts då i första rummet."
(Kindberg & Nilsson, 2006:3). Som skolstrukturen ser ut idag, måste lärare känna förtroende för varandra
(Carlgren & Marton, 2002:83). Även andra parter måste hysa tillit till lärarkåren såsom elever och föräldrar,
därav är det av yttersta vikt att lärare agerar enligt uppdraget, sedan detta kan påverka förtroendet för hela
lärarkåren.
Den här undersökningen syftar till att undersöka lärarnas attityder kring anmälningsskyldigheten, i relation
till lärarlojaliteten, i fall rörande sexualbrott mot elever på gymnasiet. Detta har undersökts genom en enkät
bestående av bl.a. fallbeskrivningar, som redogör för olika former av sexuella ofredanden mot elev, utförda av en
kollega. Enkäten har delats ut till tio lärare och resultatet har analyserats utifrån en diskursanalys med fokus på
makt. Det saknas forskning kring sexuella ofredanden där läraren är förövaren och eleven offret, vilket
föranleder undersökningen.
Tidigare forskning visar att lärarlojaliteten är mycket hög och kännedomen om anmälningsskyldigheten,
liksom de yrkesetiska principerna, är låg. Detta framkommer även här.
Lärarna uppger att de har relativt högt förtroende för eleverna, däremot visar undersökningen på motsatsen.
Lägst trovärdighet har elever i grupp och lågpresterande elever som utsätts för kroppsliga komplimanger av
lärarkollegan. Något högre trovärdighet har den högpresterande eleven som får en sexuell dröm återberättad för
sig. Allra högst trovärdighet har dock kollegan, som i samtliga fall har tolkningsföreträde. Kontakt med rektor
nämns frekvent hos lärarna, däremot talas det sällan om att anmäla. I flera fall tolkas resultatet som att läraren
indirekt försöker avsäga sig anmälningsskyldigheten, då denna enbart hänvisar eleven vidare till rektor eller
kurator. Eleven anses kompetent nog att hantera ett sexuellt ofredande på egen hand. Vid två fall benämns
kollegans agerande som kränkande mot eleven, annars rubriceras det som olämpligt, aldrig brottsligt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Ljushem, Melissa
Keywords
Lärarlojalitet
sexualbrott
kollegialitet
Language
sv