• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Olämpligt, aldrig brottsligt – en undersökning om lärarlojalitet vid sexualbrott mot elev

Abstract
"Eleven i centrum" är sedan länge en självklar del av skolan. Den värdegrunden dominerar, visar forskningen, utom när det handlar om dilemman som rör lärarkollegorna. "Lojalitet mot kollegiet sätts då i första rummet." (Kindberg & Nilsson, 2006:3). Som skolstrukturen ser ut idag, måste lärare känna förtroende för varandra (Carlgren & Marton, 2002:83). Även andra parter måste hysa tillit till lärarkåren såsom elever och föräldrar, därav är det av yttersta vikt att lärare agerar enligt uppdraget, sedan detta kan påverka förtroendet för hela lärarkåren. Den här undersökningen syftar till att undersöka lärarnas attityder kring anmälningsskyldigheten, i relation till lärarlojaliteten, i fall rörande sexualbrott mot elever på gymnasiet. Detta har undersökts genom en enkät bestående av bl.a. fallbeskrivningar, som redogör för olika former av sexuella ofredanden mot elev, utförda av en kollega. Enkäten har delats ut till tio lärare och resultatet har analyserats utifrån en diskursanalys med fokus på makt. Det saknas forskning kring sexuella ofredanden där läraren är förövaren och eleven offret, vilket föranleder undersökningen. Tidigare forskning visar att lärarlojaliteten är mycket hög och kännedomen om anmälningsskyldigheten, liksom de yrkesetiska principerna, är låg. Detta framkommer även här. Lärarna uppger att de har relativt högt förtroende för eleverna, däremot visar undersökningen på motsatsen. Lägst trovärdighet har elever i grupp och lågpresterande elever som utsätts för kroppsliga komplimanger av lärarkollegan. Något högre trovärdighet har den högpresterande eleven som får en sexuell dröm återberättad för sig. Allra högst trovärdighet har dock kollegan, som i samtliga fall har tolkningsföreträde. Kontakt med rektor nämns frekvent hos lärarna, däremot talas det sällan om att anmäla. I flera fall tolkas resultatet som att läraren indirekt försöker avsäga sig anmälningsskyldigheten, då denna enbart hänvisar eleven vidare till rektor eller kurator. Eleven anses kompetent nog att hantera ett sexuellt ofredande på egen hand. Vid två fall benämns kollegans agerande som kränkande mot eleven, annars rubriceras det som olämpligt, aldrig brottsligt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31511
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31511_1.pdf (574.9Kb)
Date
2012
Author
Ljushem, Melissa
Keywords
Lärarlojalitet
sexualbrott
kollegialitet
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV