Estetik i den dagliga verksamheten? En undersökning genomförd på en förskoleavdelning och i en F-2-klass.
Sammanfattning
Vårt syfte med denna studie var att undersöka hur de estetiska ämnena tas
tillvara på i en förskoleavdelning och i en F-2-klass. Vår huvudfråga var främst hur
pedagogerna tar tillvara på bild, musik och drama i den pedagogiska verksamheten samt hur
de värderas. Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi använt oss av metoderna intervju och
observation. Vi intervjuade tre pedagoger i respektive verksamhet och genomförde
sammanlagt 14 barnintervjuer. Vidare observerade vi även den dagliga verksamheten för att
se hur de arbetade med estetisk verksamhet. Vårt resultat har visat att de två verksamheterna
tog till vara på ämnena på skilda sätt. I förskolan förekom det dagligen estetik men ofta utan
pedagogernas närvaro. I skolan däremot skedde de flesta estetiska aktiviteterna med en
pedagogisk tanke bakom. I vår analys, diskussion och slutsats har vi tagit fasta på vilken
barnsyn pedagogerna hade, hur estetisk verksamhet kan genomföras med framgång och
problematiserat pedagogens roll. Vi kom fram till att pedagogernas personliga intresse och
engagemang är avgörande för barns skilda möjligheter inom de estetiska ämnena.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Nilsson, Elin
Gullberg, Susanna
Nyckelord
Estetiska ämnen
estetik
läroprocesser.
Språk
sv