Visa enkel post

dc.contributor.authorNilsson, Elinsv
dc.contributor.authorGullberg, Susannasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:50Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:50Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31512
dc.description.abstractVårt syfte med denna studie var att undersöka hur de estetiska ämnena tas tillvara på i en förskoleavdelning och i en F-2-klass. Vår huvudfråga var främst hur pedagogerna tar tillvara på bild, musik och drama i den pedagogiska verksamheten samt hur de värderas. Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi använt oss av metoderna intervju och observation. Vi intervjuade tre pedagoger i respektive verksamhet och genomförde sammanlagt 14 barnintervjuer. Vidare observerade vi även den dagliga verksamheten för att se hur de arbetade med estetisk verksamhet. Vårt resultat har visat att de två verksamheterna tog till vara på ämnena på skilda sätt. I förskolan förekom det dagligen estetik men ofta utan pedagogernas närvaro. I skolan däremot skedde de flesta estetiska aktiviteterna med en pedagogisk tanke bakom. I vår analys, diskussion och slutsats har vi tagit fasta på vilken barnsyn pedagogerna hade, hur estetisk verksamhet kan genomföras med framgång och problematiserat pedagogens roll. Vi kom fram till att pedagogernas personliga intresse och engagemang är avgörande för barns skilda möjligheter inom de estetiska ämnena.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEstetiska ämnensv
dc.subjectestetiksv
dc.subjectläroprocesser.sv
dc.titleEstetik i den dagliga verksamheten? En undersökning genomförd på en förskoleavdelning och i en F-2-klass.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post