• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Friends eller inte? Om en skolas antimobbningsarbete i förskoleklass – årskurs tre

Abstract
Sammanfattning: Syftet är att granska hur en grundskola i Göteborgsområdet arbetar i sina årskurser förskoleklass till och med årskurs tre mot mobbning och kränkande behandling. Utifrån syftet har ett antal frågeställningar utvecklats som handlar om vilken eller vilka metoder används, varför den eller de används samt hur de är förankrade vid skolan. Syftet och frågeställningarna har besvarats genom litteraturstudier och egen empiri insamlad i intervjuer med skolpersonal och under observationer av elever. Resultat visar att skolan använder sig av sin likabehandlingsplan och även vissa inslag från Friends modell. Ingen av de intervjuade förmår utveckla något längre resonemang på frågan varför just Friends modell och inte någon annan eller några andra modeller används. Friends modell är i varierande grad förankrad hos skolpersonal och ett av modellens inslag, kamratstödjare, används i enlighet med modellen bara i årskurs tre och med äldre eleverna. Eleverna är trygga vid skolan men känner sig inte insatta i skolans antimobbningsarbete och rutiner kring detsamma. Jag har under arbetets gång insett problematikens komplexitet och vikten av att påbörja antimobbningsarbete med yngre elever med för de anpassade arbetssätt. Jag har förvärvat viktiga insikter som jag kommer att ha nytta av inför mitt kommande arbete som lärare. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31513
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31513_1.pdf (103.8Kb)
Date
2012
Author
Tursunovic, Sejla
Keywords
likabehandlingsplan
mobbning
kränkande behandlin
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV