• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Friends eller inte? Om en skolas antimobbningsarbete i förskoleklass – årskurs tre

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet är att granska hur en grundskola i Göteborgsområdet arbetar i sina årskurser förskoleklass till och med årskurs tre mot mobbning och kränkande behandling. Utifrån syftet har ett antal frågeställningar utvecklats som handlar om vilken eller vilka metoder används, varför den eller de används samt hur de är förankrade vid skolan. Syftet och frågeställningarna har besvarats genom litteraturstudier och egen empiri insamlad i intervjuer med skolpersonal och under observationer av elever. Resultat visar att skolan använder sig av sin likabehandlingsplan och även vissa inslag från Friends modell. Ingen av de intervjuade förmår utveckla något längre resonemang på frågan varför just Friends modell och inte någon annan eller några andra modeller används. Friends modell är i varierande grad förankrad hos skolpersonal och ett av modellens inslag, kamratstödjare, används i enlighet med modellen bara i årskurs tre och med äldre eleverna. Eleverna är trygga vid skolan men känner sig inte insatta i skolans antimobbningsarbete och rutiner kring detsamma. Jag har under arbetets gång insett problematikens komplexitet och vikten av att påbörja antimobbningsarbete med yngre elever med för de anpassade arbetssätt. Jag har förvärvat viktiga insikter som jag kommer att ha nytta av inför mitt kommande arbete som lärare. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31513
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31513_1.pdf (103.8Kb)
Datum
2012
Författare
Tursunovic, Sejla
Nyckelord
likabehandlingsplan
mobbning
kränkande behandlin
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV