• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Man kan blanda pojkar och flickor i samma grupp!" En jämställdhetsstudie på förskolan och i grundskolans lägre klasser

Sammanfattning
Syftet med vår undersökning har varit att studera jämställdhetsarbetet i skolan. Vår huvudfrågeställning var: Fungerar jämställdhetsarbetet på förskolan och i grundskolans lägre klasser? Vi ville se hur pedagogerna förhåller sig till jämställdhetsfrågor och hur de agerar i mötet med eleverna. För att kunna besvara frågeställning och syfte har vi med kvalitativ ansats intervjuat sju pedagoger och två rektorer på förskolan och skolan. Vi har kompletterat intervjuerna med observationer. Vi har studerat skolans styrdokument och forskning inom jämställdhetsområdet. Vår studie visar att styrdokumentens mål om att aktivt verka för jämställdhet och att motverka traditionella könsmönster inte är uppfyllda varken på den undersökta förskolan eller i den undersökta skolan. Intervjuer och observationer visar att det bland skolpersonalen finns en viss ambition för jämställdhetsarbete. Det finns dock både på förskolan och i skolan en bristande kunskap både om styrdokument och om genuspedagogik även om det på förskolan finns en något bättre kunskap än i skolan. På grund av bristande kunskaper agerar pedagogerna ibland istället på ett sätt som främjar traditionella könsroller. Vår studie visar att de pedagoger som mest arbetar för jämställdhet är de som själva fortbildat sig inom genuspedagogik. För att jämställhetsarbetet skall bli mera framgångsrikt behöver pedagogerna förbättra sina kunskaper både om styrdokument och om genuspedagogik. Vidare behöver rektorerna engagera sig i jämställdhetsarbetet på ett mera konkret sätt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31518
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31518_1.pdf (134.2Kb)
Datum
2012
Författare
Eriksson, Hezary
Tatlian, Maha
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV