Visa enkel post

dc.contributor.authorEriksson, Hezarysv
dc.contributor.authorTatlian, Mahasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:51Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:51Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31518
dc.description.abstractSyftet med vår undersökning har varit att studera jämställdhetsarbetet i skolan. Vår huvudfrågeställning var: Fungerar jämställdhetsarbetet på förskolan och i grundskolans lägre klasser? Vi ville se hur pedagogerna förhåller sig till jämställdhetsfrågor och hur de agerar i mötet med eleverna. För att kunna besvara frågeställning och syfte har vi med kvalitativ ansats intervjuat sju pedagoger och två rektorer på förskolan och skolan. Vi har kompletterat intervjuerna med observationer. Vi har studerat skolans styrdokument och forskning inom jämställdhetsområdet. Vår studie visar att styrdokumentens mål om att aktivt verka för jämställdhet och att motverka traditionella könsmönster inte är uppfyllda varken på den undersökta förskolan eller i den undersökta skolan. Intervjuer och observationer visar att det bland skolpersonalen finns en viss ambition för jämställdhetsarbete. Det finns dock både på förskolan och i skolan en bristande kunskap både om styrdokument och om genuspedagogik även om det på förskolan finns en något bättre kunskap än i skolan. På grund av bristande kunskaper agerar pedagogerna ibland istället på ett sätt som främjar traditionella könsroller. Vår studie visar att de pedagoger som mest arbetar för jämställdhet är de som själva fortbildat sig inom genuspedagogik. För att jämställhetsarbetet skall bli mera framgångsrikt behöver pedagogerna förbättra sina kunskaper både om styrdokument och om genuspedagogik. Vidare behöver rektorerna engagera sig i jämställdhetsarbetet på ett mera konkret sätt.sv
dc.language.isosvsv
dc.title"Man kan blanda pojkar och flickor i samma grupp!" En jämställdhetsstudie på förskolan och i grundskolans lägre klassersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post