Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Anneliesv
dc.contributor.authorKrak, Emeliesv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:51Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:51Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31519
dc.description.abstractSammanfattning: Genus är det socialt konstruerade könet som skapas i samhället och resulterar i normer och värderingar som påverkar hur vi lever våra liv. Vårt syfte med undersökningen är att synliggöra om det finns några traditionella könsmönster i förskolan, samt att ta reda på hur barnen förhåller sig till dessa i sådana fall. Den metod vi utgick ifrån vid insamlandet av material till vår studie var observation. Vi har befunnit oss i bakgrunden vid genomförandet för att få en så objektiv bild av studieämnet som möjligt. Vårt resultat har vi valt att sammanställa utifrån våra frågeställningar, i tre olika kategorier: Rosa - den omdiskuterade färgen, Föreställningar kring kvinnligt och manligt, samt Könskodade föremål och företeelser. Det vi har kommit fram till i vårt resultat är att det på de förskolor vi har studerat förekommer en hegemonisk maskulinitetsstruktur, där flickor och pojkar har olika förväntningar på sig som de även själva speglar. I vår analytiska diskussion diskuterar vi kring hur arbetet inom förskolan för att motverka denna normativa struktur skulle kunna te sig. I relation till detta redogör vi för pedagogernas förhållningssätt och roll i en strävan efter att utmana dessa traditionella könsmönster.sv
dc.language.isosvsv
dc.title"Leker du med killsaker?" - om hegemonisk maskulinitetsstruktur i förskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record