dc.contributor.author | Karlsson, Annelie | sv |
dc.contributor.author | Krak, Emelie | sv |
dc.date.accessioned | 2012-11-23T15:45:51Z | |
dc.date.available | 2012-11-23T15:45:51Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31519 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Genus är det socialt konstruerade könet som skapas i samhället och resulterar i normer och
värderingar som påverkar hur vi lever våra liv. Vårt syfte med undersökningen är att
synliggöra om det finns några traditionella könsmönster i förskolan, samt att ta reda på hur
barnen förhåller sig till dessa i sådana fall. Den metod vi utgick ifrån vid insamlandet av
material till vår studie var observation. Vi har befunnit oss i bakgrunden vid genomförandet
för att få en så objektiv bild av studieämnet som möjligt. Vårt resultat har vi valt att
sammanställa utifrån våra frågeställningar, i tre olika kategorier: Rosa - den omdiskuterade
färgen, Föreställningar kring kvinnligt och manligt, samt Könskodade föremål och
företeelser. Det vi har kommit fram till i vårt resultat är att det på de förskolor vi har studerat
förekommer en hegemonisk maskulinitetsstruktur, där flickor och pojkar har olika
förväntningar på sig som de även själva speglar. I vår analytiska diskussion diskuterar vi kring
hur arbetet inom förskolan för att motverka denna normativa struktur skulle kunna te sig. I
relation till detta redogör vi för pedagogernas förhållningssätt och roll i en strävan efter att
utmana dessa traditionella könsmönster. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | "Leker du med killsaker?" - om hegemonisk maskulinitetsstruktur i förskolan | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |