• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En läroplan - två läromedel. Engranskning av behandlingen av litteratur i läromedlen Svenska 9 och Svenska idag 9

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med undersökningen är att med utgångspunkt i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 011 (Lgr11) analysera hur två aktuella läromedel i svenska för årskurs 9 behandlar litteratur. Avsnitten om litteraturläsning analyseras i relation till syftet och det centrala innehållet som berör Berättande texter och sakprosatexter. För att uppnå syftet använder vi följande frågeställningar: • Vilken litteratur lyfter läromedlen fram och vilket utrymme ges skönlitteratur respektive sakprosa? • Vilka förmågor fokuserar textuppgifterna på att utveckla hos eleven? • Vilket slags ämneskonception kan läromedlen sägas representera, utifrån ovan nämnda frågor? Metoden som används för vår läromedelsanalys är i huvudsak kvalitativ, men genom att vi i en bilaga redogör för alla litterära texter som förekommer i de två läromedlen, har undersökningen även en kvantitativ ansats. Det material som granskas är de delar som innehåller litteratur i de två läromedlen, Svenskan 9 och Svenska i dag 9 och vi redogör för vilket litteratururval som gjorts i de respektive läromedlen samt vilken karaktär som textuppgifterna har. Dessutom härleder vi detta resultat till vilken litteratursyn och ämnessyn som kan sägas ligga till grund för utformningen av läromedlet. Resultatet visar att de två undersökta läromedlen förmedlar olika litteratursyner och ämnessyner samt att de förhåller sig olika till de berörda delarna av syftet och det centrala innehållet i Lgr11. Vår undersökning synliggör hur läromedel kan utformas på olika sätt, trots att de förhåller sig till en och samma utgångspunkt, Lgr11. Detta i sin tur innebär att lärare alltid bör vara medvetna och förhålla sig kritiskt till läromedelsanvändandet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31520
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31520_1.pdf (439.6Kb)
Datum
2012
Författare
Zetterlund, Elin
Ukalovic, Gabriela
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV