• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevens livsvärld: Ett fenomenologiskt perspektiv på dansundervisning

Abstract
I uppsatsen undersöks hur ett fenomenologiskt perspektiv på lärande och kunskap kan användas för att låta undervisningen i nutida dans ta utgångspunkt i elevernas egna erfarenheter och unika perspektiv på världen, eller med andra ord att den bör ta utgångspunkt i elevens livsvärld. Studien avgränsas genom att fokusera på undervisning i nutida dans för elever i gymnasieåldern, på kulturskola och estetiskt gymnasium. Med hjälp av en litteraturstudie av fenomenologiska texter undersöks olika fenomenologiska begrepps relevans för dansundervisningen, till exempel livsvärlden, förförståelse, kroppslig varsblivning och intersubjektivitet. Detta har inte gjorts tidigare i någon undersökning i Sverige med avseende på dansundervisning för elever i dessa åldrar. Studien visar att det är tack vare våra förförståelser som vi kan fungera i världen och att lärandet sker när vi utvidgar kunskapen med utgångspunkt i dem. Förförståelser både möjliggör och begränsar ny förståelse och därför är det viktigt att problematisera och uppmärksamma den. I studien beskrivs hur detta kan göras med hjälp av ett utforskande och öppet förhållningssätt. Enligt kursplaner i dans på estetiska gymnasiet ska dansundervisningen innehålla reflekterande och utforskande arbetssätt, och den här studien kan bidra med värdefull kunskap om hur detta skulle kunna genomföras. I uppsatsen argumenterar jag för att eleverna ska få lära sig metoder för att uppmärksamma sina livsvärldar och förförståelser och på så sätt mer aktivt kunna söka kunskap som är meningsfull för dem. Eftersom eleven är den som känner sin livsvärld allra bäst, är det viktigt att eleverna görs mer delaktiga i lärandeprocessen. Enligt läroplanen GY11, är det varje lärares ansvar att undervisningen utgår från elevernas förutsättningar, behov, erfarenheter och tänkande. I uppsatsen argumenterar jag för att en undervisning som tar sin utgångspunkt i elevernas livsvärldar, i större utsträckning kan möta varje elev där han eller hon är.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31523
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31523_1.pdf (358.2Kb)
Date
2012
Author
Fahlén, Lisa
Keywords
Fenomenologi
Dansundervisning
Dansutbildning
Da
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV