Show simple item record

dc.contributor.authorFahlén, Lisasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:51Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:51Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31523
dc.description.abstractI uppsatsen undersöks hur ett fenomenologiskt perspektiv på lärande och kunskap kan användas för att låta undervisningen i nutida dans ta utgångspunkt i elevernas egna erfarenheter och unika perspektiv på världen, eller med andra ord att den bör ta utgångspunkt i elevens livsvärld. Studien avgränsas genom att fokusera på undervisning i nutida dans för elever i gymnasieåldern, på kulturskola och estetiskt gymnasium. Med hjälp av en litteraturstudie av fenomenologiska texter undersöks olika fenomenologiska begrepps relevans för dansundervisningen, till exempel livsvärlden, förförståelse, kroppslig varsblivning och intersubjektivitet. Detta har inte gjorts tidigare i någon undersökning i Sverige med avseende på dansundervisning för elever i dessa åldrar. Studien visar att det är tack vare våra förförståelser som vi kan fungera i världen och att lärandet sker när vi utvidgar kunskapen med utgångspunkt i dem. Förförståelser både möjliggör och begränsar ny förståelse och därför är det viktigt att problematisera och uppmärksamma den. I studien beskrivs hur detta kan göras med hjälp av ett utforskande och öppet förhållningssätt. Enligt kursplaner i dans på estetiska gymnasiet ska dansundervisningen innehålla reflekterande och utforskande arbetssätt, och den här studien kan bidra med värdefull kunskap om hur detta skulle kunna genomföras. I uppsatsen argumenterar jag för att eleverna ska få lära sig metoder för att uppmärksamma sina livsvärldar och förförståelser och på så sätt mer aktivt kunna söka kunskap som är meningsfull för dem. Eftersom eleven är den som känner sin livsvärld allra bäst, är det viktigt att eleverna görs mer delaktiga i lärandeprocessen. Enligt läroplanen GY11, är det varje lärares ansvar att undervisningen utgår från elevernas förutsättningar, behov, erfarenheter och tänkande. I uppsatsen argumenterar jag för att en undervisning som tar sin utgångspunkt i elevernas livsvärldar, i större utsträckning kan möta varje elev där han eller hon är.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFenomenologisv
dc.subjectDansundervisningsv
dc.subjectDansutbildningsv
dc.subjectDasv
dc.titleElevens livsvärld: Ett fenomenologiskt perspektiv på dansundervisningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record