Likabehandling i teorin. En intersektionell analys av två skolors likabehandlingsplaner.
Abstract
Som metod används dokumentanalys vilken ofta används för att undersöka skolans olika styrdokument.
Undersökningen utgår från innehållnivå, ideologisk nivå samt intern- och extern verksamhetsnivå vilka är fyra
av dokumentanalysens sex nivåer. Metoden gör de valda likabehandlingsplanerna överblickbara samt bidrar till
att synliggöra tendenser rörande diskriminering och kränkande behandling. Materialet består av ISG
Gårdstensskolans likabehandlingsplan samt Nygårdsskolans likabehandlingsplan vilka är de skolor i Göteborg
med lägst respektive högst måluppfyllelse gällande elever som går ut nian.
I analysavsnittet diskuteras tre framkomna tendenser under följande rubriker: En klasslös skola?, Hierarkier och
olikheter inom grupper samt Skolans roll och ansvar. Tendenserna diskuteras utifrån ett intersektionellt
perspektiv samt mot bakgrund av styrdokument och tidigare forskning. Analysen visar bland annat på vikten av
att inte homogenisera grupper utifrån t ex etnisk bakgrund samt att skolan genom sin avsaknad av diskussion
kring rådande normer riskerar att reproducera diskriminerande normer och praktiker i verksamheten.
Undersökningen har ett värde för läraryrket då likabehandlingsplanernas riktlinjer i hög grad styr skolornas
arbete mot diskriminering och kränkande behandling. Vi anser slutligen att vår analys visar på
intersektionalitetens värde samt hur den kan användas i skolors arbete med likabehandling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
vernersson, sara
rönnerhag, amanda
Keywords
Likabehandlingsplan
intersektionalitet
Language
sv