• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Likabehandling i teorin. En intersektionell analys av två skolors likabehandlingsplaner.

Sammanfattning
Som metod används dokumentanalys vilken ofta används för att undersöka skolans olika styrdokument. Undersökningen utgår från innehållnivå, ideologisk nivå samt intern- och extern verksamhetsnivå vilka är fyra av dokumentanalysens sex nivåer. Metoden gör de valda likabehandlingsplanerna överblickbara samt bidrar till att synliggöra tendenser rörande diskriminering och kränkande behandling. Materialet består av ISG Gårdstensskolans likabehandlingsplan samt Nygårdsskolans likabehandlingsplan vilka är de skolor i Göteborg med lägst respektive högst måluppfyllelse gällande elever som går ut nian. I analysavsnittet diskuteras tre framkomna tendenser under följande rubriker: En klasslös skola?, Hierarkier och olikheter inom grupper samt Skolans roll och ansvar. Tendenserna diskuteras utifrån ett intersektionellt perspektiv samt mot bakgrund av styrdokument och tidigare forskning. Analysen visar bland annat på vikten av att inte homogenisera grupper utifrån t ex etnisk bakgrund samt att skolan genom sin avsaknad av diskussion kring rådande normer riskerar att reproducera diskriminerande normer och praktiker i verksamheten. Undersökningen har ett värde för läraryrket då likabehandlingsplanernas riktlinjer i hög grad styr skolornas arbete mot diskriminering och kränkande behandling. Vi anser slutligen att vår analys visar på intersektionalitetens värde samt hur den kan användas i skolors arbete med likabehandling.  
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31529
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31529_1.pdf (221.5Kb)
Datum
2012
Författare
vernersson, sara
rönnerhag, amanda
Nyckelord
Likabehandlingsplan
intersektionalitet
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV