dc.description.abstract | Sammanfattning:
Vi har i studien intervjuat personer som är verksamma i förskola och skola då vi forskare kommer att arbeta med olika
åldersgrupper i framtiden. För att kunna skilja verksamheterna åt har vi valt att benämna de i förskolan för pedagoger
och de i skolan för lärare. Studien har till syfte att synliggöra pedagogers och lärares uppfattningar rörande
värdegrunden och livskunskap som avsatt tid/ämne. Vi har utgått ifrån tre frågeställningar.
Hur resonerar pedagoger/lärare gentemot integrering av värdegrundsarbetet i verksamheten?
Vilka uppfattningar finns gentemot livskunskap?
Hur kan man arbeta med värdegrunden och livskunskap i de pedagogiska verksamheterna?
Tillvägagångssättet har sin utgångspunkt i intervjuer då vi ansåg att just den metoden var det som lämpade sig bäst då vi
ville få reda på uppfattningar vilket fysisk dialog bidrar till. Intervju gav även en möjlighet att ställa följdfrågor till
respondenten.
Efter genomförda undersökningar kan vi dra slutsatsen att samtliga pedagoger anser att värdegrunden skall vara ett
förhållningssätt. Lärarna delade den uppfattningen men de tryckte på att lektioner är ett bra arbetssätt rörande
värdegrunden. Pedagogernas uppfattningar om livskunskap är att de var tveksamma då de inte har schemalagt dagen på
samma sätt som i skolan. lärarna hade en positiv inställning till livskunskap, dock såg de en problematik med att det
kanske inte får de effekter man eftersträvar. Det finns en rad olika förslag på hur man kan arbeta med värdegrund och
livskunskap, till exempel, förhållningssätt, avsatt tid, temaarbete.
Studien har stor relevans i samtliga pedagogiska verksamheter. Läroplanen för förskola likväl som läroplan för
grundskola, förskolan och fritidshem eftersträvar ett aktivt värdegrundsarbete i verksamheterna. Riktlinjerna är aningen
otydliga vilket ökat vårt intresse för att ta reda på pedagogernas samt lärarnas uppfattningar. Relevansen av
livskunskapen är märkbar då begreppet befinner sig under en aktuell debatt. | sv |