Visa enkel post

dc.contributor.authorBodin, Michaelasv
dc.contributor.authorHallner, Sofiasv
dc.contributor.authorLindell, Emeliesv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:52Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:52Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31531
dc.description.abstractSammanfattning: Vi har i studien intervjuat personer som är verksamma i förskola och skola då vi forskare kommer att arbeta med olika åldersgrupper i framtiden. För att kunna skilja verksamheterna åt har vi valt att benämna de i förskolan för pedagoger och de i skolan för lärare. Studien har till syfte att synliggöra pedagogers och lärares uppfattningar rörande värdegrunden och livskunskap som avsatt tid/ämne. Vi har utgått ifrån tre frågeställningar. Hur resonerar pedagoger/lärare gentemot integrering av värdegrundsarbetet i verksamheten? Vilka uppfattningar finns gentemot livskunskap? Hur kan man arbeta med värdegrunden och livskunskap i de pedagogiska verksamheterna? Tillvägagångssättet har sin utgångspunkt i intervjuer då vi ansåg att just den metoden var det som lämpade sig bäst då vi ville få reda på uppfattningar vilket fysisk dialog bidrar till. Intervju gav även en möjlighet att ställa följdfrågor till respondenten. Efter genomförda undersökningar kan vi dra slutsatsen att samtliga pedagoger anser att värdegrunden skall vara ett förhållningssätt. Lärarna delade den uppfattningen men de tryckte på att lektioner är ett bra arbetssätt rörande värdegrunden. Pedagogernas uppfattningar om livskunskap är att de var tveksamma då de inte har schemalagt dagen på samma sätt som i skolan. lärarna hade en positiv inställning till livskunskap, dock såg de en problematik med att det kanske inte får de effekter man eftersträvar. Det finns en rad olika förslag på hur man kan arbeta med värdegrund och livskunskap, till exempel, förhållningssätt, avsatt tid, temaarbete. Studien har stor relevans i samtliga pedagogiska verksamheter. Läroplanen för förskola likväl som läroplan för grundskola, förskolan och fritidshem eftersträvar ett aktivt värdegrundsarbete i verksamheterna. Riktlinjerna är aningen otydliga vilket ökat vårt intresse för att ta reda på pedagogernas samt lärarnas uppfattningar. Relevansen av livskunskapen är märkbar då begreppet befinner sig under en aktuell debatt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectVärdegrundsv
dc.subjectlivskunskapsv
dc.subjectförhållningssättsv
dc.subjectavsattsv
dc.titleVärdegrund och Livskunskap – en studie om pedagogers och lärares uppfattningarsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post