Show simple item record

dc.contributor.authorTayebi, Saharsv
dc.contributor.authorLarsen, Emmasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:52Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:52Z
dc.date.issued2007sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31535
dc.description.abstractSammanfattning Uppsatsen syftar till att granska hur väl anpassade läromedlen för svenska som andra språk är för minoritetselever utifrån frågor som berör minoritetselevers skolframgång. Frågorna som ska besvaras är: -Följer läromedlen riktlinjerna om det som föreskrivs om kultur, språk och identitet i gällande kursplan för svenska som andra språk? -Kan eleverna identifiera sig med läromedlen? -Finns det ett interkulturellt perspektiv i läromedlen? -Innehåller läromedlen någon form av diskriminering? Källmaterialet för studien består av tre olika läromedel för svenska som andraspråk som inkluderar textböcker och lärarhandledningar. Materialen som granskas är skrivna i enlighet med både den gamla läroplanen Lpo-94 och den nya läroplanen Lgr-11 därför har även en jämförelse mellan dessa läroplaner gjorts. Läromedlen som granskas berör de tidigare skolåren. Den metod som används i undersökningen är en kvalitativ textanalys. Resultaten av undersökningen visar att läromedlen skiljer sig åt i hur de behandlar de ämnen som frågorna berör. De läromedel som var skrivna utefter Lpo-94 uppfyller några av de krav som Lgr-11 ställer om kultur, språk och identitet. Läromedlen innehåller identifikationsmöjligheter för eleverna men däremot saknas ett interkulturellt perspektiv i flertalet läromedel. Vi menar också att man för två av läromedlen kan tala om inslag av indirekt och systematisk diskriminering. De didaktiska konsekvenserna av studien är att resultaten berör inte bara lärare i svenska som andra språk. Resultaten är också relevanta även för lärare i andra ämnen som kommer i kontakt med elever vars förstaspråk inte är svenska.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMinoritetseleversv
dc.subjectskolframgångsv
dc.subjectkultursv
dc.subjectidentifiersv
dc.titleMinoritetselever har det tuffare – En kvalitativ studie av läromedel för svenska som andraspråksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record