• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musik och drama som språkstimulerande verktyg?

Sammanfattning
Av tidigare erfarenheter från HFU och VFU så anser vi att ämnena musik och drama är två språkstimulerande verktyg. Vi har fokuserat oss på det verbala språket och har därför undersökt om vår förförståelse stämmer överens med tidigare forskning, för att på så sätt kunna använda denna kunskap för att arbeta evidensbaserat i vår framtida profession. Språk och kommunikation är en naturlig del i livet och i förskolan är dessa ämnen viktiga att arbeta med. Behärskar vi vårt språk och kommunikation kan vi interagera med vår omvärld. Av dessa anledningar såg vi en didaktisk relevans i att fördjupa oss i ämnet. Detta har vi undersökt genom en litteraturstudie då vi även studerat olika metoder inom musik och drama som stödjer talspråket. För oss kändes det mer relevant om vi kunde koppla det som framkom till verkligheten genom konkreta exempel. Vi ville med detta arbete också se om och hur verksamma pedagoger använder sig av musik och drama som språkstimulerande verktyg. Vi valde därför att använda oss av en enkätundersökning som vi skickade ut till förskolor i Göteborg. Det som i huvudsak framkom ur litteraturstudien och enkätundersökningen var att musik och drama är språkstimulerande redskap. Musik och drama är två kreativa ämnen där lärandet sker i aktiva handlingar som öppnar upp till diskussion. Exempel på detta är olika mun- och ljudövningar eller gestaltningar för att arbeta med olika sinnen, vilket i sig är betydelsefulla för barns språkutveckling.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31540
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31540_1.pdf (396.8Kb)
Datum
2012
Författare
Kraft, Henrik
Lind, Maja
Nyckelord
Estetiska läroprocesser
Musik
Drama
Språkutveck
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV