dc.contributor.author | Hassel, Therese | sv |
dc.contributor.author | Olsson, Sofie | sv |
dc.contributor.author | Gohari, Asadeh | sv |
dc.date.accessioned | 2012-11-23T15:45:53Z | |
dc.date.available | 2012-11-23T15:45:53Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31544 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med vår kvalitativa studie är att genom djupgående intervjuer undersöka hur tre
pedagoger samt två elevgrupper om sammanlagt sex elever ser på utomhusmatematik. Vi har
gjort ett strategiskt urval då samtliga intervjuade pedagoger arbetar aktivt med
utomhusmatematik i sin undervisning. Våra frågeställningar handlar om vad de tre aktuella
pedagogerna har för syn på utomhusmatematik med avseende på elevers matematikinlärning,
hur de påstår att de använder sig av utomhusmatematik och hur de sex aktuella eleverna säger
sig uppleva utomhusmatematik. Studien stödjer sig i de tre teorierna sociokulturellt
perspektiv, learning by doing och fenomenografi & variationsteorin. Resultatet visar att
samtliga intervjuade pedagoger har en liknande syn på utomhusmatematiken. De anser att
inlärningen gynnas genom utomhusmatematik, då eleverna får ett verklighetsbaserat lärande
och får använda hela kroppen och alla sina sinnen. Pedagogerna arbetar regelbundet med
utomhusmatematik och kunde ge många relevanta och konkreta exempel på hur de arbetar
med matematik utomhus. De nämnde till exempel fördelarna med att arbeta med matematiska
begrepp utomhus och talade om vikten av att använda sig av de material som finns i naturen.
Elevresultatet blev dock väldigt splittrat mellan de två grupperna av elever. Ena gruppen
tyckte att man lärde sig matematik bättre utomhus och tyckte om att arbeta på det här sättet
medan den andra gruppen föredrog att arbeta läroboksbundet under matematiklektionerna.
Båda grupperna hade dock en god metakognitiv förmåga och kunde visa på fördelarna med
utomhusmatematik kopplat till sin egen inlärning. Dock underskattade båda elevgrupperna
lärarens motiv till att bedriva undervisning utomhus och trodde hon ville att de skulle få
springa av sig. Vår slutsats av detta är att en bättre kommunikation mellan pedagoger och
elever om syftet med utomhusmatematiken skulle påverka elevernas inlärning ytterligare.
Vidare är vår slutsats att utomhusmatematik är gynnsamt för elevers inlärning i kombination
med läroboksbunden matematikundervisning. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Utomhusmatematik | sv |
dc.subject | utomhuspedagogik | sv |
dc.subject | matematikinlär | sv |
dc.title | Utemiljön som pedagogiskt rum för undervisning och lärande i matematik | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |