Aritmetiksvårigheter - En studie av orsaker till gymnasieelevers aritmetiksvårigheter
Sammanfattning
Syftet med den här studien är att undersöka bakomliggande orsaker, gällande matematiskt tänkande,
till en elevgrupps färdigheter och svårigheter inom aritmetik med fokus på vilka metoder eleven
använder sig av för att utföra beräkningarna. Studien genomfördes genom att ge ut en diagnos till fyra
utvalda klasser för att sedan följa upp diagnosresultaten från eleverna med intervjuer. Detta för att få
en tydligare bild av elevernas beräkningsstrategier och därigenom finna orsaker till varför eleverna
presterar som de gör. Intervjuerna gjordes till större delen med minderåriga och föräldrarnas tillstånd
krävdes. Detta för att underlätta i analysarbetet. Vi har erhållit resultat, varibland en del troligen inte
finns beskrivet av tidigare forskning, bestående av beräkningsstrategier och orsaker till elevernas
prestationer. Rapporten bidrar till att ge matematiklärare en insikt om elevers beräkningsstrategier: val
av strategi och adaptivitet, vilka typer av fel som är vanliga hos de elever som intervjuats och varför
eleverna ibland misslyckas.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Johansson, Clara
Eddeland, Simon
Häggdahl, Olle
Nyckelord
Aritmetiksvårigheter
beräkningsstrategier
talfak
Språk
sv