”Som en akvarellmålning” – En intervjustudie i hur SO-lärare ser på ämnesintegration utifrån den nya kursplanen Lgr11.
Abstract
Sammanfattning
Examensarbetets syfte är att undersöka hur SO-lärare i grundskolans tidigare år ser på ämnesintegration utifrån
den nya kursplanen Lgr11. För att söka svar har vi valt en kvalitativ undersökningsmetod: intervjuer. Fyra
informanter har svarat på frågor rörande ämnesintegrering, i vilken utsträckning de arbetar ämnesintegrerat samt
om de anser att Lgr11 understödjer ämnesintegrerad undervisning. Informanternas svar har ställts mot tidigare
forskning i ämnet samt nutida och dåtida styrdokument som rör skolan.
Resultatet visar att lärarna har en positiv inställning till ämnesintegration även om utsträckningen av blockstyrd
undervisning skiljer sig i sätt och utsträckning mellan informanterna. De är även överrens om att
ämnesintegrerad undervisning främjar elevernas helhetsbild i de samhällsorienterade ämnena och att
undervisningen ligger närmre elevens verklighet, något eleverna av idag har problem med och pedagoger runt
om i landet bör arbeta med.
Framtiden kommer innebära att Lgr11 först behöver träda i kraft ordentligt ute i skolorna. Ämnesintegration är
upp till varje skola att arbeta med och vi kan se både fördelar samt nackdelar med det. Det kräver engagerade
lärare och att en organisation som står bakom arbetet och utvecklar de verksamma lärares kompetenser
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Benjaminsson, Elin
Rickardt, Linda
Keywords
Ämnesintegrering
samhällsorienterade ämnen
SO-lä
Language
sv