Show simple item record

dc.contributor.authorBenjaminsson, Elinsv
dc.contributor.authorRickardt, Lindasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:53Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:53Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31549
dc.description.abstractSammanfattning Examensarbetets syfte är att undersöka hur SO-lärare i grundskolans tidigare år ser på ämnesintegration utifrån den nya kursplanen Lgr11. För att söka svar har vi valt en kvalitativ undersökningsmetod: intervjuer. Fyra informanter har svarat på frågor rörande ämnesintegrering, i vilken utsträckning de arbetar ämnesintegrerat samt om de anser att Lgr11 understödjer ämnesintegrerad undervisning. Informanternas svar har ställts mot tidigare forskning i ämnet samt nutida och dåtida styrdokument som rör skolan. Resultatet visar att lärarna har en positiv inställning till ämnesintegration även om utsträckningen av blockstyrd undervisning skiljer sig i sätt och utsträckning mellan informanterna. De är även överrens om att ämnesintegrerad undervisning främjar elevernas helhetsbild i de samhällsorienterade ämnena och att undervisningen ligger närmre elevens verklighet, något eleverna av idag har problem med och pedagoger runt om i landet bör arbeta med. Framtiden kommer innebära att Lgr11 först behöver träda i kraft ordentligt ute i skolorna. Ämnesintegration är upp till varje skola att arbeta med och vi kan se både fördelar samt nackdelar med det. Det kräver engagerade lärare och att en organisation som står bakom arbetet och utvecklar de verksamma lärares kompetensersv
dc.language.isosvsv
dc.subjectÄmnesintegreringsv
dc.subjectsamhällsorienterade ämnensv
dc.subjectSO-läsv
dc.title”Som en akvarellmålning” – En intervjustudie i hur SO-lärare ser på ämnesintegration utifrån den nya kursplanen Lgr11.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record