• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Grädden på moset eller jästen i degen?

Abstract
Syftet med denna uppsats är att samla motiv och se den eventuella vikten av att i förskolan använda sig av musik och rytmik för att stimulera och främja barns språkliga utveckling. Vi har även ställt oss frågan, hur tänker pedagogerna kring den nya förskollärarutbildningen? För att undersöka vårt syfte närmare har vi genomfört semistrukturerade samtalsintervjuer med tre pedagoger som aktivt arbetar med musik och rytmik i förskolan. Dessa tre pedagoger arbetar på olika sätt med styrda musik- och rytmiksamlingar samt genom att låta musiken och rytmiken vara ett naturligt inslag i det vardagliga arbetet. Resultatet av vår undersökning visar att pedagogerna genom ett aktivt och genomtänkt musik- och rytmikarbete ser en koppling till barns språkliga utveckling. Musiken och rytmiken bidrar med en rytm och melodi som underlättar och hjälper barnet vid dess språkliga utveckling. Musiken och rytmiken fungerar även som ett kommunikationsmedel för att nå fram till de barn som ännu inte har ett fullt utvecklat språk. Ett arbete med musik och rytmik för att främja barns språkutveckling är av stor betydelse för läraryrket, då språket är en stor del av barnets hela utvecklingsprocess och identitetsskapande. Genom musiken och rytmiken kan barns lärande stimuleras. En känsla av positiv musikalisk kommunikation hos barnet medverkar till en ökad lust att utvecklas inom många olika områden.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31550
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31550_1.pdf (189.0Kb)
Date
2012
Author
Nordanstig, Karin
Ljung, Charlotte
Keywords
Musik
rytmik
språkutveckling
den nya lärarutbil
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV